Gå til indhold

Hvad kan jeg gøre som medarbejder for at bidrage til det gode arbejdsliv?

Du kan spille en vigtig rolle i at skabe et godt arbejdsliv for dig selv, dine kolleger og din leder.

Det er en fælles opgave at skabe gode arbejdsliv for medarbejdere og ledere. Ingen kan gøre det alene, og alle spiller en rolle.

Du kan igennem din adfærd og opgaveløsning bidrage til at skabe gode arbejdsliv. Du kan fx være med til at skabe en støttende og professionel kultur på arbejdspladsen og balancere dine egne behov med fællesskabet og kerneopgaven.

Du kan være med til at skabe et godt arbejdsliv ved at:

Tage ansvar for dine arbejdsopgaver

Det kan du gøre ved at:

  • Bruge din faglighed og erfaringer i opgaveløsningen.
  • Overholde frister og aftaler. Når det ikke er muligt, så sig det.
  • Afstemme forventninger til, hvordan opgaver skal løses.
  • Bidrage aktivt til læring og udvikling af opgaveløsningen.

Have øje for fællesskabet og arbejdspladsen

Det kan du gøre ved at:

  • Være opmærksom på, hvad der er vigtigt for, at arbejdspladsen kan løse kerneopgaven bedst muligt.
  • Indgå konstruktivt i samarbejdet med kolleger om fælles opgaver.
  • Overveje, hvordan dine individuelle behov hænger sammen med arbejdspladsens behov for at løse kerneopgaven. 
  • Bidrage til den gode tone på arbejdspladsen. Fx ved at hilse på andre om morgenen og give konstruktive kommentarer, når du kommer med forslag til ændringer af andres arbejde.
  • Bakke op om sociale aktiviteter.

Støtte og anerkende

Det kan du gøre ved at:

  • Spørge og lytte. Det kan handle om, hvordan dine kolleger har det, og hvilke idéer og synspunkter de har.
  • Hjælpe, når en leder eller kollega har brug for det.
  • Anerkende andres bidrag.
  • Respektere, at din ledelse og kolleger er forskellige fra dig.

Være åben

Det kan du gøre ved at:

  • Dele dine erfaringer og viden.
  • Sige, hvad der motiverer dig, og hvad du godt kan tænke dig.
  • Bidrage med forslag til forbedringer.
  • Bede om hjælp, når du har behov.
  • Sige det, når du er i tvivl eller har begået fejl.
  • Sige til, hvis du oplever problemer i arbejdet, eller hvis du oplever andre problemer, som påvirker dig på arbejde.

Tage ansvar for dine arbejdsopgaver

Det kan du gøre ved at:

  • Bruge din faglighed og erfaringer i opgaveløsningen.
  • Overholde frister og aftaler. Når det ikke er muligt, så sig det.
  • Afstemme forventninger til, hvordan opgaver skal løses.
  • Bidrage aktivt til læring og udvikling af opgaveløsningen.

Have øje for fællesskabet og arbejdspladsen

Det kan du gøre ved at:

  • Være opmærksom på, hvad der er vigtigt for, at arbejdspladsen kan løse kerneopgaven bedst muligt.
  • Indgå konstruktivt i samarbejdet med kolleger om fælles opgaver.
  • Overveje, hvordan dine individuelle behov hænger sammen med arbejdspladsens behov for at løse kerneopgaven. 
  • Bidrage til den gode tone på arbejdspladsen. Fx ved at hilse på andre om morgenen og give konstruktive kommentarer, når du kommer med forslag til ændringer af andres arbejde.
  • Bakke op om sociale aktiviteter.

Støtte og anerkende

Det kan du gøre ved at:

  • Spørge og lytte. Det kan handle om, hvordan dine kolleger har det, og hvilke idéer og synspunkter de har.
  • Hjælpe, når en leder eller kollega har brug for det.
  • Anerkende andres bidrag.
  • Respektere, at din ledelse og kolleger er forskellige fra dig.

Være åben

Det kan du gøre ved at:

  • Dele dine erfaringer og viden.
  • Sige, hvad der motiverer dig, og hvad du godt kan tænke dig.
  • Bidrage med forslag til forbedringer.
  • Bede om hjælp, når du har behov.
  • Sige det, når du er i tvivl eller har begået fejl.
  • Sige til, hvis du oplever problemer i arbejdet, eller hvis du oplever andre problemer, som påvirker dig på arbejde.