Du ved sikkert, at høj trivsel bidrager til øget arbejdsglæde, motivation og produktivitet og fører til mindre sygefravær og lavere medarbejderomsætning. Husker du på, at det også gælder for dig som leder?
Dit arbejdsmiljø har stor betydning for, hvordan du har det på dit arbejde. Når kulturen på din arbejdsplads er god, øger det din arbejdsglæde, og bidrager positivt til din måde at være leder på og dermed til dine medarbejderes trivsel.
Undersøgelser viser, at ledere generelt er glade for deres arbejde. Som leder trives du sikkert med høj kompleksitet, med at tage beslutninger og finde løsninger. Men du kan også stå i situationer, som er vanskelige at løse, og som kan påvirke din trivsel negativt. Her er det vigtigt at huske, at du som leder ikke er alene, og at din arbejdsgiver også har ansvar for dit arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven gælder nemlig også for dig.
I Arbejdstilsynet tilbyder vi også en hotline for ledere, hvor du kan få hjælp og vejledning, der er målrettet dig, som er leder og har medarbejderansvar.