Stress skal forebygges: Arbejdstilsynet klar med ny vejledning om høje følelsesmæssige krav
Arbejdstilsynet offentliggør i dag en ny vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Vejledningen skal hjælpe arbejdspladser med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og bl.a. forebygge stress.
At arbejde med mennesker kan give rigtig meget mening for den enkelte, men kan samtidigt indebære en risiko for, at medarbejdere bliver syge eller kommer til skade. Arbejdstilsynet hjælper med den nye vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejde med mennesker virksomheder med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø samt forebygge stress og andre negative konsekvenser for helbredet.
Direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen udtaler:
"Det kan være både meningsfuldt og givende at arbejde med mennesker, som har det svært eller har en udfordrende adfærd. Men nogle gange stiller det også høje følelsesmæssige krav til den enkelte medarbejder – og her skal arbejdsgiveren være opmærksomhed på, at arbejdsgiveren har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Arbejdstilsynets vejledning indeholder netop konkret hjælp til, hvad man kan gøre på arbejdspladsen, hvis der er udfordringer med høje følelsesmæssige krav."
I vejledningen har vi samlet en række centrale tiltag, man som arbejdsgiver kan sætte i værk sammen med sine medarbejdere. Blandt de vigtigste tiltag er:
- Fælles afklaring af, hvordan I bedst hjælper de mennesker, I arbejder med, samtidig med, at I passer på jer selv. Det er vigtigt, I finder en fælles tilgang til, hvordan I går til opgaverne.
- Sikring af, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og tiden til at løse de opgaver, der kræver en særlig følelsesmæssige indsats.
- Rum til, at medarbejderne kan tale med sin leder og hinanden om de følelsesmæssige belastninger, de oplever i hverdagen, fx ved møder, supervision og overlap mellem vagter.
Vejledningen er den tredje vejledning om psykisk arbejdsmiljø, der kommer i kølvandet på bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø, som trådte i kraft 1. november 2020. De to andre vejledninger handler om ”Stor arbejdsmængde og tidspres” og ”Uklare krav og modstridende krav i arbejdet”.
Senere på året vil Arbejdstilsynet køre en kommunikationskampagne for at udbrede kendskabet til de gode råd og tiltag, der kan forebygge stress i forbindelse med høje følelsesmæssige krav.
Læs hovedpointerne i vejledningen om høje følelsesmæssige krav:
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
Læs vejledningen:
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker - AT-vejledning 4.2.1
Eksempler på høje følelsesmæssige krav
Kontakten med mennesker kan stille høje krav til fx at:
- aflæse og sætte sig ind i menneskers tilstand og situation
- håndtere egne følelser som fx frustration eller afmagt
- navigere i vanskelige dilemmaer, fx at udvise autoritet og myndighed samtidig med forståelse og omsorg