Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Sæt det gode arbejdsmiljø på menuen – det betaler sig. Det er hovedbudskabet fra Arbejdstilsynet, der med en ny kampagne vil udbrede konkrete løsninger og inspiration til, hvordan landets restauranter, cafeer og barer kan styrke trivslen. Tal fra Arbejdstilsynet viser, at 1 ud af 4 i restaurationsbranchen har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling.
Fokus på udenlandske medarbejdere
Hver tredje medarbejder i restaurationsbranchen har udenlandsk baggrund. Derfor har kampagnen særligt fokus på, hvordan ledere og medarbejdere kan inkludere udenlandske kolleger og gøre op med ”dem og os grupperinger”.
”I Arbejdstilsynet oplever vi, at udenlandske medarbejdere, der fx arbejder som opvaskere, nogle steder er nederst i hierarkiet, og at de bliver forskelsbehandlet eller udelukket fra fællesskabet. Det vil vi gerne sætte fokus på, for sådan skal det selvfølgelig aldrig være. Uanset hvor man kommer fra, skal arbejdsmiljøet være i orden,” understreger tilsynschef Kristine Christensen.
De gode løsninger fra branchen skal bredes ud
Et vigtigt mål med kampagnen er at gøre det lettere for virksomhederne at arbejde effektivt med arbejdsmiljøet. Derfor vil Arbejdstilsynet også udbrede viden om nogle af de bedste arbejdsmiljøtiltag, som restauranter i Danmark har haft gavn af at indføre. Tiltagene er udvalgt fra inspirationskataloget ”Mental Trivsel på Menuen”, der er udarbejdet af Norion Consult, Food Organisation of Denmark, HORESTA og Velliv.
”Mange restauranter arbejder på at styrke trivslen, og de løsninger vil vi gerne være med til at brede ud. Helt lavpraktisk kan det handle om at holde en god tone, tage trivsel fast op på fællesmøder – og melde klart ud, at diskrimination, forskelsbehandling og anden nedværdigende adfærd er uacceptabelt”, fortæller Kristine Christensen.
Og det er ren win-win, når restauranterne tager hånd om deres arbejdsmiljø:
”Det er velkendt i branchen, at når medarbejderne har det godt, går det også godt for forretningen. Medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde smitter positivt af på produktiviteten, og det bliver lettere at tiltrække og fastholde medarbejdere”, forklarer Kristine Christensen.
Del af politisk aftale om social dumping
Kampagnen udspringer af en politisk aftale om social dumping fra maj 2024. I den forbindelse blev det bl.a. besluttet, at Arbejdstilsynet skulle gennemføre en styrket indsats i brancher med en stor andel af udenlandsk arbejdskraft. Ud over kampagnen består indsatsen også af en tilsynsindsats, hvor der er fokus på arbejdsmiljøet for udenlandske ansatte, og hvor der føres tilsyn med alle arbejdsfunktioner.
Læs mere
Du kan læse mere og finde gode råd, konkrete tiltag og casehistorier på temasiden her:
Sæt det gode arbejdsmiljø på menuen