Arbejdstilsynet er i gang med at omskrive størstedelen af vejledningerne på arbejdsmiljøområdet for at gøre det nemmere for arbejdspladser at skelne mellem, hvad der er juridiske krav, og hvad der er gode råd til at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynets vejledning har indtil nu været det sted, hvor al den viden, der har været relevant for et arbejdsmiljøområde, er blevet samlet. Den primære årsag hertil har været, at vejledningerne i mange år har været dén kommunikationskanal, der har været tilgængelig. Arbejdstilsynet har i dag mere end 180 vejledninger, hvilket gør det vanskeligt at få et overblik.
Mulighederne for formidling er løbende vokset. Det betyder, at viden kan bringes ud på nye relevante måder og med metoder og i et format, der er skræddersyet til målgrupperne.
Samlet set, har det givet anledning til, at Arbejdstilsynet nu rydder op i AT-vejledningerne. I den forbindelse vil der være vejledninger, der ophæves og vejledninger, der opdateres og/eller om- og sammenskrives.
Når arbejdet er i mål, vil juridisk vejledning være i de vejledninger, der ligger i Retsinformation, mens anden viden og gode råd om fx forebyggelse, vil kunne findes på Arbejdstilsynet hjemmeside, i værktøjer, case-beskrivelser osv. Det vil fortsat være muligt at tilgå regler og juridiske vejledninger fra Arbejdstilsynets hjemmeside.
Den nye tilgang vil gøre det tydeligere for virksomheder mv. at skelne mellem, hvad der er krav ifølge arbejdsmiljølovgivningen, og hvad der er gode råd til at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Arbejdet vil pågå i 2025.
Som led i arbejdet med nye vejledninger ophæver Arbejdstilsynet d. 1. juni 49 vejledninger.
Baggrunden for at ophæve vejledningerne er, at de enten:
Ophævelsen af vejledningerne ændrer ikke på kravene i arbejdsmiljølovgivningen.
Vejledningerne er ikke juridisk gældende, når de er ophævet.