Gå til indhold

Nye regler på asbestområdet træder i kraft 21. december 2025

Fra 21. december 2025 gælder der nye regler på asbestområdet i tre af Arbejdstilsynets bekendtgørelser og i én af Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelser. Få overblikket over de nye regler her.

Nye regler i asbestbekendtgørelsen

Nye regler i asbestbekendtgørelsen betyder diverse ændrede krav om bl.a. arbejdsmetoder og personlige værnemidler. Hovedparten er mindre justeringer, som ikke har større betydning for udførelsen af selve arbejdet. De væsentligste ændringer er:

  • Et nyt krav om, at ansatte skal gennemgå en passende dekontaminering før pauser, og før arbejdsstedet forlades.
  • Et nyt krav om at befugte asbeststøv i luften kontinuerligt med henblik på, at støvet lægger sig.
  • Et nyt krav om at etablere støvtæt afskærmning med undertryk ved ethvert asbestarbejde, hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang.
  • Et nyt krav om, at nedrivning skal indgå i arbejdsgiverens risikovurdering, så arbejdsgiveren kan vælge at prioritere nedrivning af asbestholdigt materiale frem for andre former for håndtering af materialet, hvor det forbliver i anvendelse.
  • Et nyt krav om, at en arbejdsgiver efter anmodning fra en anden arbejdsgiver skal stille oplysninger om forekomst af asbest til rådighed for den anden arbejdsgiver.
  • Et nyt krav om, at asbestanalyse af luftprøver fra 21. december 2029 ikke længere må ske ved den gængse PCM-metode (fasekontrast-mikroskopi), men i stedet skal ske ved de mere avancerede, specifikke EM-metoder (elektronmikroskopi).
  • Justerede krav til indholdet af en asbestanmeldelse til Arbejdstilsynet, herunder oplysninger om ansattes asbestuddannelse og dato for seneste helbredsundersøgelse.
  • En ny pligt til at fremsende en asbestanmeldelse elektronisk til Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets blanket på virk.dk
  • En ophævelse af muligheden for at fritage visse typer asbestarbejde fra krav om asbestprotokoller og krav om adgang til helbredsundersøgelse.
  • En justering af kravet om adgang til særlige bade- og omklædningsfaciliteter (typisk en miljøvogn). Adgangen til de særlige bade- og omklædningsfaciliteter vil fra 21. december 2025 kun gælde ved autorisationskrævende nedrivning og oprydning efter brande og omfattende stormskader. 
  • En ophævelse af definitionen på ”asbestarbejde med lavt støvniveau”, da udtrykket ikke længere anvendes i reglerne.

De fleste af regelændringerne sker for at indføre ændring af EU’s asbestdirektiv (Direktiv (EU) 2023/2668) i dansk ret. 

Læs mere om asbestreglerne her

Ophør af muligheden for at højtryksspule asbesttage

Fra 21. december 2025 ophører Arbejdstilsynet med at give virksomheder dispensation til at højtryksspule asbesttage med særlig tagrensekasse. 

Tidligere meddelte dispensationer bortfalder 1. juli 2026.

Der indføres ikke et forbud mod at rense eller male asbesttage, men rensning kan fra 1. juli 2026 ikke længere ske ved højtryksspuling, når tidligere meddelte dispensationer bortfalder.

De nye regler i asbestbekendtgørelsen om ophør af mulighed for dispensation til at højtryksspule asbesttage og bortfald af tidligere meddelte dispensationer er et resultat af den politiske aftale fra 8. oktober 2025 om en national strategi om asbest.

Læs om den nationale strategi om asbest

Se den nye asbestbekendtgørelse

Ny grænseværdi for asbest i 2029

Om fire år, med virkning fra 21. december 2029, skærpes grænseværdien for asbest i arbejdsmiljøet fra 0,003 fibre/cm³ til 0,002 fibre/cm³.

Den nye grænseværdi fremgår af ny grænseværdibekendtgørelse

Nye regler om arbejdsmiljøfaglige asbestuddannelser

Som tidligere offentliggjort gælder der fra 21. december 2025 nye regler for personer, der udfører asbestarbejde. Alle personer, der skal udføre asbestarbejde, skal fra 21. december have gennemgået en asbestuddannelse i at udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt og være i besiddelse af et uddannelsesbevis. Hvilken uddannelse, du eller dine kolleger skal have gennemført, afhænger af, hvilken type asbestarbejde I skal udføre.

Læs mere om uddannelsesreglerne her

De nye regler fremgår af ændring af bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser

Nye regler om, at kvalitetsledelsessystemet skal indeholde dokumentation for medarbejdernes asbestuddannelse eller kvalifikationer erhvervet i udlandet

Kvalitetsledelsessystemet skal fra 21. december 2025 indeholde en kopi af uddannelsesbeviser for de medarbejdere, der har gennemført uddannelsen i autorisationskrævende nedrivning af asbest (4-dages AMU-uddannelsen). Hvis en medarbejder har Arbejdstilsynets anerkendelse af tilsvarende erhvervsmæssige kvalifikationer fra udlandet til at arbejde med autorisationskrævende nedrivning af asbest, skal en kopi af anerkendelsen være i kvalitetsledelsessystemet. 

Det nye krav fremgår af en ændring af bilag 1 i Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 725 af 12. juni 2024 om kvalitetsledelsessystemer

Det nye krav om at opbevare dokumentation for asbestuddannelse eller kvalifikationer erhvervet i udlandet i en autoriseret virksomheds kvalitetsledelsessystem bliver indført, for, at autorisationsordningen på asbestområdet til fulde opfylder asbestdirektivets krav om en tilladelsesordning for nedrivning af asbest.