Gå til indhold

Hvor har vi lyst til at arbejde - og hvor vil vi gerne blive?

Arbejdsopgaver, løn, god ledelse, værdier og udviklingsmuligheder – det er blot nogle af de faktorer, der får os til at føle, at en arbejdsplads er værd at blive på eller søge ansættelse hos. I 'Vidensopsamling om attraktive arbejdspladser' belyser VIVE , hvad der skal til for at skabe en attraktiv arbejdsplads.

Vidensopsamlingen om attraktive arbejdspladser belyser igennem et litteraturstudie af 150 værker, hvad der definerer en attraktiv arbejdsplads, og hvilke faktorer der har betydning for at skabe og opretholde attraktive arbejdspladser.

15 faktorer der øger din virksomheds tiltræknings- og tilknytningsevne

DET SIGER FORSKNINGEN

15 faktorer der øger din virksomheds tiltræknings- og tilknytningsevne

VIVE kommer i analysen frem til 15 faktorer, som har særlig betydning for, om en arbejdsplads bliver betragtet som attraktiv. Faktorerne fordeler sig på både en virksomheds tiltræknings- og tilknytningsevne.

Faktorerne er:

  1. Arbejdspladsens omdømme

  2. Ansættelsesprocesser

  3. Arbejdspladsens værdier

  4. Arbejdstid- og betingelser

  5. Fysiske rammer og indretning

  6. Løn, jobsikkerhed og goder

  7. Arbejdsopgaver

  8. Organisationskarakteristika og organisering af arbejdet

  9. Teknologi og innovation

  10. Ledelse

  11. Medarbejderudvikling

  12. Lav medarbejderomsætning

  13. Fællesskab og relationer

  14. Onboarding

  15. Psykiske arbejdsforhold

Læs VIVEs 'Vidensopsamling om attraktive arbejdspladser'

Du kan blive klogere på de enkelte faktorer ved at læse hele vidensopsamlingen om attraktive arbejdspladser her

Vidensopsamlingen er lavet for Arbejdstilsynet for at styrke arbejdsmiljøindsatsen bredt til alle virksomheder. Vidensopsamlingen danner afsæt for Arbejdstilsynets videre arbejde med at vejlede virksomheder til at skabe en attraktiv arbejdsplads og gode arbejdsliv for sine medarbejdere.