Sikkerhed fylder både til jobsamtalen og samtalen om konkrete opgaver. Investering i sikkerhed er nemlig et klart valg, der giver værdi for UPS. Læs, hvordan UPS arbejder med sikkerhedskultur og bliv inspireret til at styrke sikkerheden for jeres chauffører.
”Det er vigtigt, at vi fra første dag får kommunikeret vores forventninger om, at alle medarbejdere bidrager aktivt til sikkerhedsarbejdet,” fortæller Thomas Baltzer Pedersen, der er health and safety manager hos UPS.
Netop derfor fylder sikkerhed i både jobannoncen, jobinterviewet og når UPS laver køretest. Værdien af at sætte fokus på sikkerhed er nemlig ikke til at tage fejl af, mener Thomas.
”Vi oplever i den grad, at sikkerhed betaler sig. Vi kan både se det på medarbejdertilfredsheden og på vores sygefravær. Men vi oplever også, at vi fastholder en god, stabil medarbejdergruppe, og det er klart en gevinst.”
Sikkerhed er derfor en del af mange samtaler hos UPS. Det handler blandt andet om at tale om sikkerhed, når du taler om selve arbejdsopgaven.
Det er naturligt at springe over, hvor gærdet er lavest, så derfor handler det om at gøre gærdet lavest, der hvor vi er sikrest.
Et af de strategiske valg, UPS har taget for at styrke sikkerheden, er mentorordninger, hvor erfarne chauffører bliver støttepersoner for de nye. Anthony Williamson, også kaldet Tony, er en af de mentorer, UPS bruger til at styrke sikkerheden. Han har været chauffør i 5 år og mentor i 1 år.
De nye chauffører bliver introduceret til deres mentor allerede dag ét. Fordelen er, at de nye chauffører er mere tilbøjelige til at lytte, når informationerne kommer fra erfarne chauffører.
”Det vigtigste er, at vi har feedback, hvor vi er ligestillet. Du kunne godt sige én virkelighed til en kollega og en anden til lederen. Med en mentor har vi en ligestillede kommunikation. Det betyder, at vi får det ufiltrerede og ærlige billede tilbage. Det er ikke altid kønt, men jeg vil gerne have den svære og uforberedte samtale nu, fordi den gør mig i stand til at løse opgaven godt i morgen.”
I det øjeblik, hvor vi har mentoren ude, hvor vi har den ligestillede kommunikation, så får vi også det ufiltrerede og ærlige billede tilbage.
Mentorordningen er også et boost til de erfarne chauffører. Mange af dem har passet deres arbejde i mange år og er glade og tilfredse.
”Du kan nemt komme ind i nogle forkerte rutiner eller vaner. Men når du får ansvaret for at oplære nye, bliver du også nødt til at forholde dig til dine egne rutiner. Samtidig oplever vi, at det giver de erfarne chauffører værdi at give noget videre til nye chauffører,” forklarer Thomas.
Netop anerkendelse og fejring af succeser er i fokus og et råd, som Thomas vil give videre.
”Når vi roser og belønner den sikre adfærd, så er det også den, vi får mere af – uanset om det er gennem ros, certifikater, små badges eller ved at fremhæve skadefri kørsel og professionelt samarbejde.”
Uanset hvor godt chaufførerne bliver oplært, kan der alligevel opstå noget uforudset.
”Fx er parkering og adgangsveje store udfordringer hos os. Det er jeg ret sikker på, at der er andre i branchen, der kan genkende. Der er det vigtigt at give chaufførerne tydelige retningslinjer for, hvordan de kan sige fra, når forholdene er svære, og at sørge for, at de altid har en livline til en kørselsleder eller en erfaren kollega.”
Først skal de kontakte deres nærmeste kollega, og hvis det ikke er muligt, skal de kontakte kørselsafdelingen.
”Sidste livline er, at ledelsen står til rådighed til at vejlede og træffe de nødvendige beslutninger, så vi kan løse opgaven og være sikre på samme tid.”
GODE RÅD