Gå til indhold
Kriminalforsorgen

Ledertrivsel er lig med medarbejdertrivsel

 To mænd i blå skjorter fra Kriminalforsorgen står på kontor med kvinde og snakker sammen.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har med et internt ledernetværk sat solidt fokus på den relationelle dimension af ledelse, hvilket fører til både større sammenhængskraft, øget kompetenceudvikling og forbedret arbejdsmiljø.

Kriminalforsorgen har siden oktober 2024 fokuseret på at styrke deres lederskab gennem etablering af tværgående ledernetværk. Ifølge fg. vicedirektør Mik Grüning har dette initiativ haft en positiv indvirkning på arbejdsmiljøet og den generelle trivsel blandt lederne. Det er der to grunde til: Den ene er, fordi det er lederne, der former og vedligeholder organisationskulturen og dermed deres arbejdsmiljø. Den anden grund er, at man som leder gerne skulle motiveres af at udvikle medarbejdere – og i det arbejde skal lederne også udvikles.

De tværgående netværk samler omkring 40 enhedsledere, der mødes i fælles sessioner og i mindre grupper, hvor man deler ledelsesmæssige erfaringer, diskuterer dilemmaer og får inspiration fra hinanden. Grüning forklarer, at netværkene skaber et trygt rum for åben dialog og læring:

Det, at vi blander forskellige lederskaber og fagligheder, gør, at der kommer meget frem på bordet, som mange kan lade sig inspirere af. Den dynamik har allerede givet konkrete resultater, blandt andet i form af øget kontaktflade og bæredygtige relationer på tværs af organisationen.

 Portræt af vicedirektøren for Kriminalforsorgen.
Mik Grüning Fg. vicedirektør i Kriminalforsorgen

Feedback fra lederne tyder på, at netværkene har styrket deres evne til at håndtere komplekse situationer. Mik Grüning peger på, at det vigtigste er, at lederne får flere at række ud til, når de står med dilemmaer og mere komplekse arbejdsopgaver, og at det skaber en større tryghed og mental robusthed.

 Portræt af vicedirektøren for Kriminalforsorgen.

Vigtigt med gode relationer mellem ledere

”Gode relationer mellem ledere gør, at det er lettere at skabe gode relationer mellem medarbejdere, og det påvirker den daglige trivsel. Erfaringerne viser, at det øgede samarbejde blandt lederne bidrager til et mere helhedsorienteret og støttende arbejdsmiljø, hvor man føler sig set og prioriteret,” siger Mik Grüning.

Han understreger også, at ledernes trivsel smitter af på medarbejderne:

”Når lederne arbejder aktivt med relationer og deler erfaringer og er trygge i det, så styrker vi den daglige sparring på alle niveauer – og dermed bidrager vi til en mere helhedsorienteret opgaveløsning, der igen smitter positivt af på medarbejderne og arbejdsmiljøet. Dette understreger betydningen af at investere i ledernetværk som en langsigtet strategi for organisatorisk sundhed.”

Og det kan Hanne Nistrup Berg, som er enhedsleder i Koncern Klientsagsbehandling, nikke genkendende til. For hende har ledernetværket især betydet noget i forhold til at opbygge relationer til andre enhedsledere på tværs af organisationen.

Netværket betyder, at vi nu bruger hinanden meget mere på tværs af fagkontorerne, hvor vi ofte sidder med de samme udfordringer. Særligt i en tid med mange organisatoriske forandringer har muligheden for at mødes i ledernetværket haft stor betydning for min trivsel og samtidig styrket min evne til at arbejde mere helhedsorienteret - noget, der også kommer mine medarbejdere til gode i hverdagen.

Hanne Nistrup Berg Enhedsleder i Koncern Klientsagsbehandling

Selvom organisationen endnu ikke har gennemført formelle evalueringer, har den løbende dialog med lederne og de positive tilbagemeldinger givet et klart billede af, at den organisatoriske kultur er i positiv udvikling.

”Det er et værktøj, der både bidrager til den individuelle lederudvikling og til hele organisationens trivsel. Når ledere har flere at række ud efter og er trygge i deres faglige fællesskaber, kan det mærkes ned i organisationen og skaber et mere robust arbejdsmiljø,“ slutter Mik Grüning.