Hos Molslinjen har en markant reduktion i mængden af udstødningspartikler ved lastning og losning af dieselkøretøjer resulteret i et bedre arbejdsmiljø, hvor medarbejdere ikke længere skal bekymre sig om mængden af partikelforurening i hverdagen.
En grundig gennemgang af ventilationssystemet og en dertilhørende opdatering af dets drift og vedligehold samt en ny procedure ved håndtering af køletrailere, der skal tilsluttes strøm om bord. Dette er nogle af de tiltag, som Molslinjen havde med i en ny konkret handlingsplan, efter en medarbejder satte spørgsmålstegn ved luftkvaliteten og niveauet af skadelige stoffer i luften ved lastning og losning.
Flere gange dagligt fragter færgen M/F Hammershus passagerer såvel som lastvogne, personbiler, landbrugsmaskiner, motorcykler og andet gods mellem Køge-Rønne og Rønne-Sassnitz. Det betyder, at der dagligt skal lastes og losses dieselkøretøjer på færgens lukkede vogndæk, hvoraf bekymringen for arbejdsmiljøet opstod.
Jeg tog straks fat i ledelsen og mødte opbakning til at undersøge sagen nærmere. Under kyndig vejledning fra arbejdsmiljørådgiverne hos JobLife lokaliserede vi på kort tid årsagen til partikelforureningen. Dernæst iværksatte vi en række tiltag for at reducere mængden.
Den konkrete handlingsplan omfattede også et krav til underleverandører om at sikre, at terminaltraktorerne, der laster og losser trailere, er forsynet med partikelfiltre.
Efterfølgende kunne virksomheden konstatere en meget lav koncentration af dieselpartikler ved seneste måling, som er under den tilladte grænse.
I filmen herunder møder du de mennesker, som har arbejdet med at skabe forandringer hos Molslinjen. Indsatsen vandt Arbejdsmiljøprisen 2023, og filmen er lavet i den forbindelse.
INSPIRATION