Det er arbejdsgiverens pligt at anmelde det til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og Arbejdstilsynet, hvis en medarbejder kommer ud for en arbejdsulykke.
Når en medarbejder kommer til skade, er det din pligt som arbejdsgiver at anmelde ulykken. Ulykken skal anmeldes, hvis den opfylder ét af disse krav:
Når du anmelder en arbejdsulykke via virk.dk, bliver anmeldelsen sendt videre til de relevante modtagere, hvis den er anmeldelsespligtig. Det kan fx være virksomhedens forsikringsselskab, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og Arbejdstilsynet.
SELVBETJENING
Som arbejdsgiver har du pligt til at anmelde arbejdsulykken senest 14 dage efter første fraværsdag.
Under ganske særlige omstændigheder kan den tilskadekomne selv eller en repræsentant for ham eller hende være nødt til at anmelde. Det kan fx være, hvis arbejdsgiveren ikke kan eller vil anmelde skaden, eller hvis virksomheden ikke længere eksisterer eller er gået konkurs.
Anmeld en arbejdsulykke som tilskadekommen - Virk
Anmeld en arbejdsulykke som tredjepart - Virk
Udenlandske virksomheder, der ikke har et dansk CVR-nummer, kan anmelde en arbejdsulykke via en særlig indgang på virk.dk. Her skal de bruge deres RUT-nummer, som er det nummer de har i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Anmeld en arbejdsulykke som arbejdsgiver med RUT-nummer - Virk