Gå til indhold

Hvad kan I gøre for at få en medarbejder godt tilbage efter en sygemelding med stress?

I kan få en stress-sygemeldt medarbejder godt tilbage på arbejde. Det er vigtigt, at medarbejderen møder trygge og støttende rammer, og at arbejdsopgaverne passer til, hvad medarbejderen gradvist kan klare. Når I tilpasser arbejdsopgaverne, kommer medarbejderen hurtigere og bedre godt tilbage i jobbet.

Det kan du gøre som leder til en stress-sygemeldt medarbejder

Som leder har du en afgørende rolle i at få din medarbejder godt tilbage.

  • Tal jævnligt med medarbejderen. Det kan i sig selv være en hjælp at opleve, at man er værdsat.
  • Spørg jævnligt, hvordan din medarbejder har det, og hvordan du kan hjælpe.
  • Sørg for, at der er ro omkring din medarbejder, fx hvor din medarbejder skal sidde eller arbejde.
  • Undersøg, om der er forhold i arbejdet, som har medvirket til stresssygemeldingen, og tag hånd om det – både for din stressramte medarbejder og de andre medarbejdere.

Det kan du gøre som kollega til en stress-sygemeldt medarbejder

Du kan som kollega være med til at give en stressramt kollega en god start efter sygemelding.

  • Vis, at du er glad for at se din kollega igen. Mange stressramte spekulerer over, om de har været savnet.
  • Spørg, om der er noget, som du kan hjælpe med – og respekter, at din kollega i en periode har bedst af at arbejde med afgrænsede opgaver.
Medarbejder i telefonboks

Er du selv stresset?

Mange oplever stress på et tidspunkt i livet. Det er ikke et tegn på svaghed, eller at du er dårlig til dit arbejde. Hvis du oplever symptomer på stress, er det vigtigt, at du tager det alvorligt, stopper op og søger hjælp.