Gå til indhold

Få din medarbejder godt tilbage efter en sygemelding

Når du har en medarbejder, som bliver sygemeldt, er der en række forhold, du som leder skal forholde dig til. Her får du gode råd til, hvilke spørgsmål, du kan stille din medarbejder; hvor du kan finde en fastholdelsesplan samt anbefalinger fra forskning i at vende tilbage til jobbet.

Hvis en af dine medarbejdere er sygemeldt, er løbende kontakt afgørende for at forkorte sygeperioden. Sørg derfor for jævnligt at holde kontakt med din medarbejder, hvis han eller hun bliver sygemeldt.

Overvej følgende i din tilgang:

  • Tryg dialog og afstemte forventninger: Regelmæssig kontakt kan sikre, at forventninger er klare, og at der opretholdes en tryg dialog.
  • Inddrag kollegerne: Hvis sygemeldingen påvirker kollegernes arbejde, kan det være en god idé at orientere dem om tilrettelæggelsen af arbejdet i den første tid og eventuel betydning for kollegernes arbejde – selvfølgelig i samråd med den sygemeldte.
  • Kontakt eventuelt jeres arbejdsskades-, sundhedsforsikrings- eller pensionsselskab: Flere forsikrings- og pensionsselskaber tilbyder støtte til medarbejderen til at komme sig og vende godt tilbage i jobbet.

Tre gode råd til at få din medarbejder godt tilbage efter en sygemelding

  1. Tag hurtigt kontakt til din sygemeldte medarbejder og hold kontakten.
  2. Aftal hvornår og hvordan din medarbejder kommer tilbage.
  3. Tal med dine andre medarbejdere om, hvordan den første tid bliver, når din sygemeldte medarbejder kommer tilbage.

Hold samtaler med din sygemeldte medarbejder

Som leder er det vigtigt at have en god dialog med din sygemeldte medarbejder. Her er råd til og eksempler på, hvordan du kan håndtere samtalerne.

Hvad må du spørge om?

Det er ofte enkelt, hvad du må spørge om:

  • Du må gerne spørge, hvornår din medarbejder forventer at vende tilbage til jobbet.
  • Du må gerne spørge, om der er arbejdsopgaver, som din medarbejder kan klare.
  • Du må ikke spørge direkte til, hvad din medarbejder fejler, men din medarbejder må godt selv fortælle, hvad han eller hun fejler.

Hvilke spørgsmål kan du stille?

Disse spørgsmål kan bruges som inspiration til samtaler med din medarbejder:

  • Hvordan går det?
  • Hvornår tror du, du kommer tilbage?
  • Er der opgaver, som vi skal tage os af?
  • Er der noget, vi kan hjælpe med?
  • Hvornår skal vi snakke sammen igen?

Hvilke aftaler bør I lave?

Når du skal tale med din sygemeldte medarbejder, er det en fordel at have klare aftaler om, hvordan dialogen skal foregå:

  • Aftal, hvor ofte I skal tale sammen – fx hver mandag kl. 12 i 15 minutter.
  • Aftal, hvad I skal tale om – fx status på behandling, nyt fra kontoret eller bekymringer.
  • Aftal, hvilken kommunikationsform I vil bruge – fx telefon, online eller fysisk møde.

Lav en god plan for tilbagevenden

En god plan er afgørende for at hjælpe din medarbejder tilbage. Brug disse råd, når det er muligt at lave en fastholdelsesplan:

  1. Tal om, hvordan der kan tages hensyn til medarbejderen. Fx behov for nye eller færre opgaver eller kortere arbejdstid.
  2. Lav konkrete aftaler, og gør plads til justeringer. Fx kan I aftale en opstart på to timer tre dage om ugen, og at medarbejderen kan gå hjem før, hvis der er brug for det.
  3. Aftal, hvornår I følger op på planen, og om der er behov for at ændre den.
  4. Aftal også, hvad I vil melde ud til de andre på arbejdspladsen, så de kan støtte kollegaen bedst muligt.

Vil du have inspiration til en fastholdelsesplan, finder du her et eksempel fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering: Skabelon for fastholdelsesplan - star.dk.

Du kan også finde andre skabeloner online. Vær opmærksom på, at fastholdelsesplaner også kaldes optrapningsplaner.

7 anbefalinger fra Arbejdstilsynet

Få gode råd og konkrete redskaber til, hvordan du som leder kan hjælpe en medarbejder godt tilbage efter en arbejdsskade.  

  1. Tag ansvar for tidlig kontakt og indsats
  2. Orienter kollegagruppen tidligt og løbende, så de kan få en støttende funktion
  3. Vis som leder, at du tror på, at din medarbejder kommer tilbage og skab tryghed om fremtid
  4. Jeres engagement skal gå begge veje
  5. Tal ofte - også om andet end skaden/sygdommen
  6. Forventningsafstem løbende
  7. Hellere tidligere opstart med få opgaver end senere opstart med mange opgaver.

Håndter sygefraværet

Når sygdommen melder sin ankomst, er der en række regler, som er gode at have styr på. Blandt andet har reglerne betydning for, om virksomheden kan få udbetalt sygedagpengerefusion. Du kan læse om regler og pligter ved sygdom her:

Arbejdsgiverens pligter, når din medarbejder er længerevarende syg

Refusion ved sygdom

Råd til specifikke typer af skader