Konflikter mellem kolleger er en naturlig del af arbejdslivet. Få værktøjer til forebyggelse og håndtering af konflikter og viden om, hvad medarbejdere, ledere og arbejdspladsen som helhed kan gøre for at skabe en konfliktkultur, hvor uenigheder bliver til læring i stedet for belastning.
Konflikter opstår, når mennesker er sammen og indgår i relationer med hinanden. Det er naturligt og kan skabe dynamik og udvikling. Konflikter kan både opstå mellem to parter eller mellem grupper.
En konflikt bliver som regel først til et problem, hvis den bliver fastlåst, langvarig, og parterne bliver fjendtlige og fjerner sig fra hinanden. Der vil altid være følelser på spil i en konflikt. Det kan fx være i form af et fysisk ubehag, spændinger i kroppen eller følelser som vrede eller uretfærdighed.
DEFINITION
Der findes forskellige definitioner af konflikter. Oftest gælder det, at der er uenighed på spil, og at der i konflikten både er en sag og en relation. Sagen er det, uenigheden drejer sig om, og relationen er forholdet mellem de mennesker, som er i konflikt.
God håndtering af en konflikt har både fokus på, at parternes relation forbedres, og at der findes løsninger på de ting, som parterne er uenige om.
Arbejdspladser med en god konfliktkultur er karakteriseret ved, at medarbejdere og ledere byder faglige uenigheder og forskelle velkomment, medarbejdere og ledere er trygge ved at give og modtage feedback, komme med idéer og taler åbent om udfordringer og fejl. Der er en fælles forståelse af konflikter og alle ved, hvordan arbejdspladsen håndterer konflikter, når de opstår.
På nogle arbejdspladser er konflikterne undertrykte, og ikke noget, man taler om. På andre arbejdspladser har man vænnet sig til, at åbne og højlydte konflikter er blevet en del af kulturen og omgangstonen. I begge tilfælde risikerer den manglende håndtering af konflikterne at få negative konsekvenser for trivsel, arbejdsglæde og produktivitet.
Konflikter der ikke håndteres kan også resultere i dårligt samarbejde og føre til krænkelser og mobning blandt de involverede. Læs mere om krænkelser og mobning.
Dialogen er det fornemste og grundlæggende redskab, hvis man som arbejdsplads ønsker at undersøge og bruge konflikter til at blive klogere, finde gode løsninger og opbygge relationer.
Dialog betyder, at tale sammen. I dialogen er målet at undersøge for at forstå, hvad der foregår hos den anden og i sig selv. Dialogens formål er gensidig forståelse, formålet er ikke at overbevise, gå på kompromis eller tage beslutninger. Det er ikke at forhandle eller overtale.
Formålet med dialogen er at forstå konflikten i dybden:
Først når eller hvis alle parter i konflikten er blevet forstået, mødt og lyttet til i dialogen kan der opstå en mulighed for at tage beslutninger, gå på kompromis og indgå konkrete aftaler.
Konflikttrappen er en udbredt og kendt model. Den viser almindelige adfærdsmønstre i en konflikt, som eskalerer. Det er ikke altid, at konflikter kan løses. Nogle gange er adskillelse den eneste mulighed
