Gå til indhold

Konflikter mellem kolleger

Konflikter mellem kolleger er en naturlig del af arbejdslivet. Få værktøjer til forebyggelse og håndtering af konflikter og viden om, hvad medarbejdere, ledere og arbejdspladsen som helhed kan gøre for at skabe en konfliktkultur, hvor uenigheder bliver til læring i stedet for belastning.

Konflikter opstår, når mennesker er sammen og indgår i relationer med hinanden. Det er naturligt og kan skabe dynamik og udvikling. Konflikter kan både opstå mellem to parter eller mellem grupper.

En konflikt bliver som regel først til et problem, hvis den bliver fastlåst, langvarig, og parterne bliver fjendtlige og fjerner sig fra hinanden. Der vil altid være følelser på spil i en konflikt. Det kan fx være i form af et fysisk ubehag, spændinger i kroppen eller følelser som vrede eller uretfærdighed.

DEFINITION

Hvad er en konflikt?

Der findes forskellige definitioner af konflikter. Oftest gælder det, at der er uenighed på spil, og at der i konflikten både er en sag og en relation. Sagen er det, uenigheden drejer sig om, og relationen er forholdet mellem de mennesker, som er i konflikt.

God håndtering af en konflikt har både fokus på, at parternes relation forbedres, og at der findes løsninger på de ting, som parterne er uenige om.

God konfliktkultur

Arbejdspladser med en god konfliktkultur er karakteriseret ved, at medarbejdere og ledere byder faglige uenigheder og forskelle velkomment, medarbejdere og ledere er trygge ved at give og modtage feedback, komme med idéer og taler åbent om udfordringer og fejl. Der er en fælles forståelse af konflikter og alle ved, hvordan arbejdspladsen håndterer konflikter, når de opstår.

På nogle arbejdspladser er konflikterne undertrykte, og ikke noget, man taler om. På andre arbejdspladser har man vænnet sig til, at åbne og højlydte konflikter er blevet en del af kulturen og omgangstonen. I begge tilfælde risikerer den manglende håndtering af konflikterne at få negative konsekvenser for trivsel, arbejdsglæde og produktivitet.

Konflikter der ikke håndteres kan også resultere i dårligt samarbejde og føre til krænkelser og mobning blandt de involverede. Læs mere om krænkelser og mobning.

Dialog og konflikter

Dialogen er det fornemste og grundlæggende redskab, hvis man som arbejdsplads ønsker at undersøge og bruge konflikter til at blive klogere, finde gode løsninger og opbygge relationer.

Dialog betyder, at tale sammen. I dialogen er målet at undersøge for at forstå, hvad der foregår hos den anden og i sig selv. Dialogens formål er gensidig forståelse, formålet er ikke at overbevise, gå på kompromis eller tage beslutninger. Det er ikke at forhandle eller overtale.

Formålet med dialogen er at forstå konflikten i dybden:

  • Hvad er der helt konkret sket?
  • Hvordan fortolker partnerne de faktiske omstændigheder?
  • Hvorfor påvirker konflikten parterne følelsesmæssigt? Hvilke værdier eller behov har de oplevet er blevet ignoreret eller krænket?

Først når eller hvis alle parter i konflikten er blevet forstået, mødt og lyttet til i dialogen kan der opstå en mulighed for at tage beslutninger, gå på kompromis og indgå konkrete aftaler.

Som medarbejder kan du:

  • Møde uenighed med et åbent sind, øv dig i aktiv lytning - også når den anden siger noget, som er forbundet med ubehag og spænding.
  • Forsøge at forstå andres perspektiver, når der er faglig uenighed.
  • Udtrykke dine holdninger og behov med tydelighed og vis respekt for andres behov og holdninger.
  • Tale respektfuldt.

Som kolleger kan I:

  • Øve jer (ledere og medarbejdere) i og gøre brug af værktøjer til konflikthåndtering som fx aktiv lytning samt åbne og nysgerrige spørgsmål.
  • Drøfte og aftale spilleregler for, hvordan konflikter håndteres i jeres team eller arbejdsfællesskab.

Som leder kan du:

Som leder kan du gøre en indsats for at skabe en god konfliktkultur for dig og dine medarbejdere ved fx at gå forrest og byde uenigheder og forskellige synspunkter velkomment.

 

Som leder har du ansvar for at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og vær derfor nysgerrig på, om de konflikter, der opstår blandt dine medarbejder kan skyldes problemer med f.eks. uklare krav, mål og rammer for arbejdet, en hård tone, udfordringer i samarbejdet eller et stort arbejdspres.

 

Hvis der er opstået en konflikt, hvor parterne har brug for hjælp, er det vigtigt at:

  • Du tager hånd om samtlige parter i konflikten fx ved at tage samtaler med parterne hver for sig.
  • Hvis du mægler mellem parterne, skal du være opmærksom på, om du har de rette kompetencer og er i stand til at holde dig neutral og ikke tage parti i konflikten.
  • Hvis konflikten er langvarig eller fastlåst, kan det være nødvendigt med professionel hjælp til konfliktmægling.

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætte et arbejde i gang med at skabe en fælles forståelse af konflikter på tværs af organisationen og vær tydelig med hvordan organisationen håndtere konflikter, når de opstår.
  • Være med til at skabe en kulturen, som værdsætter faglige drøftelser og inddrager flere perspektiver i opgaveløsningen.
  • Sætte en dialog i gang i organisationen, som tager udgangspunkt i, at konflikter er uundgåeligt og en kærkommen mulighed for at lære nyt og styrke relationerne på arbejdspladsen.

Som medarbejder kan du:

  • Møde uenighed med et åbent sind, øv dig i aktiv lytning - også når den anden siger noget, som er forbundet med ubehag og spænding.
  • Forsøge at forstå andres perspektiver, når der er faglig uenighed.
  • Udtrykke dine holdninger og behov med tydelighed og vis respekt for andres behov og holdninger.
  • Tale respektfuldt.

Som kolleger kan I:

  • Øve jer (ledere og medarbejdere) i og gøre brug af værktøjer til konflikthåndtering som fx aktiv lytning samt åbne og nysgerrige spørgsmål.
  • Drøfte og aftale spilleregler for, hvordan konflikter håndteres i jeres team eller arbejdsfællesskab.

Som leder kan du:

Som leder kan du gøre en indsats for at skabe en god konfliktkultur for dig og dine medarbejdere ved fx at gå forrest og byde uenigheder og forskellige synspunkter velkomment.

 

Som leder har du ansvar for at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og vær derfor nysgerrig på, om de konflikter, der opstår blandt dine medarbejder kan skyldes problemer med f.eks. uklare krav, mål og rammer for arbejdet, en hård tone, udfordringer i samarbejdet eller et stort arbejdspres.

 

Hvis der er opstået en konflikt, hvor parterne har brug for hjælp, er det vigtigt at:

  • Du tager hånd om samtlige parter i konflikten fx ved at tage samtaler med parterne hver for sig.
  • Hvis du mægler mellem parterne, skal du være opmærksom på, om du har de rette kompetencer og er i stand til at holde dig neutral og ikke tage parti i konflikten.
  • Hvis konflikten er langvarig eller fastlåst, kan det være nødvendigt med professionel hjælp til konfliktmægling.

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætte et arbejde i gang med at skabe en fælles forståelse af konflikter på tværs af organisationen og vær tydelig med hvordan organisationen håndtere konflikter, når de opstår.
  • Være med til at skabe en kulturen, som værdsætter faglige drøftelser og inddrager flere perspektiver i opgaveløsningen.
  • Sætte en dialog i gang i organisationen, som tager udgangspunkt i, at konflikter er uundgåeligt og en kærkommen mulighed for at lære nyt og styrke relationerne på arbejdspladsen.
HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (2023) viser, at:

  • 51 pct.
    oplever i høj eller i meget høj grad, at konflikter bliver løst på en retfærdig måde.
  • 77 pct.
    oplever i høj eller i meget høj grad et godt samarbejde med kolleger, når der opstår problemer, som kræver fælles løsninger.

Konflikttrappen

Konflikttrappen er en udbredt og kendt model. Den viser almindelige adfærdsmønstre i en konflikt, som eskalerer. Det er ikke altid, at konflikter kan løses. Nogle gange er adskillelse den eneste mulighed

Konflikttrappen: 1. Uenighed, 2. Bebrejdelse, 3. Problemet vokser, 4. Samtalen stopper, 5. Fjendebilleder, 6. Åben fjendtlighed, 7. Adskillelse

Læs mere om konflikttrappen hos BFA Kontor