Gå til indhold

Uklare og modstridende krav i arbejdet

Uklare og modstridende krav på jobbet kan indebære en risiko for medarbejdernes helbred. Få hjælp til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

DEFINITION

Hvad er uklare og modstridende krav?

Uklare krav i arbejdet kan komme til udtryk ved, at medarbejdere er i tvivl om, hvordan de skal løse deres opgaver, hvad der forventes af dem, eller hvornår de har udført deres arbejde godt nok. Det kan også komme til udtryk i relation til deres ansvarsområder, hvor de kan være i tvivl om, hvem der gør hvad. Modstridende krav til arbejdet handler om, at det ikke er muligt for medarbejderne at indfri alle krav og forventninger. Det kan fx være, når ledelse, borgere, kunder eller samarbejdspartnere har forskellige ønsker til, hvordan en opgave skal løses.

Med den rette forebyggelse kan uklare og modstridende krav være både udviklende og motiverende for medarbejderne. Det uklare og dilemmafyldte kan netop være det, der giver medarbejderne mulighed for indflydelse på, hvordan de udfører deres arbejde. Er forebyggelsen til gengæld utilstrækkelig, kan uklare og modstridende krav have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress.

Det kræver en fælles indsats

At forebygge stress som følge af uklare og modstridende krav kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen, bl.a. gennem arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Det er her afgørende, at der er et godt samarbejde, og at I har en tæt dialog om de problemer, der kan være i arbejdet. Fx hvad der kan være årsag til problemerne, og hvordan problemerne bedst løses.

Gode råd til dig som leder

Det er arbejdsgiverens pligt at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge bl.a. stress som følge af uklare og modstridende krav. Det er almindeligt at møde uklarhed og dilemmaer i arbejdet. Men giver det problemer, er der hjælp at hente ift. at forebygge dem. Her er 3 vigtige tiltag, du kan iværksætte i samarbejde med dine medarbejdere:

Afklar løbende

Afklar løbende med dine medarbejdere, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere.

Afstem forventninger

Afstem også forventninger med borgere/kunder, så ledelse, medarbejdere og borgere/kunder alle har de samme forventninger til medarbejdernes arbejde.

Sørg for kompetencer og støtte

Sørg for, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og den nødvendige støtte og indflydelse til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.

Afklar løbende

Afklar løbende med dine medarbejdere, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere.

Afstem forventninger

Afstem også forventninger med borgere/kunder, så ledelse, medarbejdere og borgere/kunder alle har de samme forventninger til medarbejdernes arbejde.

Sørg for kompetencer og støtte

Sørg for, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og den nødvendige støtte og indflydelse til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.

Uklare og modstridende krav kan føre til stress - og dét har arbejdsgiver pligt til at forebygge.

Anne Mette Tilsynschef i Arbejdstilsynet

Gode råd til dig som medarbejder

Din arbejdsgiver skal sikre, at du har et godt psykisk arbejdsmiljø. Her er 3 gode råd til, hvad du kan gøre for at bidrage til, at uklare og modstridende krav ikke bliver et problem for dig og dine kolleger:

Hold øje

Hold øje med, om du har mulighed for at håndtere de krav i dit arbejde, der ikke er tydelige, eller som er uforenelige. I de to bokse herunder kan du se, hvilke tegn der kan være på, at der er problemer med uklare og modstridende krav i arbejdet. Det kan både være konsekvenser for arbejdet og for dig som medarbejder.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kolleger har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der er i tvivl om, hvordan de skal løse deres opgaver, eller som bruger meget tid på at drøfte, hvordan de skal udføre arbejdet?

Sig til

Sig til, hvis du og/eller dine kolleger har problemer med uklare og modstridende krav i arbejdet. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få hjælp til at afklare, forventningsafstemme eller prioritere jeres opgaver. Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

Hold øje

Hold øje med, om du har mulighed for at håndtere de krav i dit arbejde, der ikke er tydelige, eller som er uforenelige. I de to bokse herunder kan du se, hvilke tegn der kan være på, at der er problemer med uklare og modstridende krav i arbejdet. Det kan både være konsekvenser for arbejdet og for dig som medarbejder.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kolleger har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der er i tvivl om, hvordan de skal løse deres opgaver, eller som bruger meget tid på at drøfte, hvordan de skal udføre arbejdet?

Sig til

Sig til, hvis du og/eller dine kolleger har problemer med uklare og modstridende krav i arbejdet. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få hjælp til at afklare, forventningsafstemme eller prioritere jeres opgaver. Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

Oplever du stress?

Du kan også opleve andre psykiske belastninger i arbejdet fx høje følelsesmæssige krav eller langvarigt travlhed. Det kan også påvirke din trivsel og i værste fald føre til sygdomme som fx stress. Her kan du blive klogere på, hvordan du kan forebygge at blive syg.