Gå til indhold

Rekruttering og onboarding

Ca. 900.000 danskere får hvert år nyt job, og der slås omkring 500.000 jobannoncer op årligt. En god rekruttering er vigtig for alle på arbejdspladsen, fordi det kan bidrage til et godt arbejdsmiljø, høj produktivitet og lav personaleomsætning. Samtidig giver en god onboarding den nye kollega en tryg og motiverende start både fagligt og socialt og er afgørende for både trivsel og tilknytning til den nye arbejdsplads.

DEFINITION

Hvad er god rekruttering og onboarding?

En god rekruttering skal bl.a. sikre, at medarbejderen har de nødvendige faglige og sociale kompetencer, og at medarbejderens værdier og arbejdsform matcher med virksomhedens kultur. Her gør en klar og realistisk jobannonce, en struktureret udvælgelse og inddragelse af kolleger en stor forskel.

En veltilrettelagt onboarding handler bl.a. om oplæring og en god instruktion i arbejdsopgaverne, men også om integration i arbejdspladsens kultur og fællesskab.

Et godt arbejdsmiljø kan øge sandsynligheden for, at medarbejdere omtaler arbejdspladsen som attraktiv, hvilket kan bidrage positivt til muligheden for at rekruttere nye medarbejdere. På den måde hænger rekruttering og arbejdsmiljø sammen og påvirker gensidigt hinanden. Et forkert match kan føre til ekstra udgifter, tabt produktivitet og lavere trivsel. Rekruttering handler derfor ikke alene om at udfylde en tom stol, men om at styrke hele arbejdspladsen.

En god onboarding gør det lettere for den nye medarbejder at føle sig velkommen og finde sig til rette. Det øger både trivslen og engagementet – og skaber bedre forudsætninger for, at medarbejderen udvikler sig og bliver i jobbet.  Nyansatte aflæser hurtigt kulturen på arbejdspladsen ved at spejle sig i kolleger og ledere. Derfor er det vigtigt, at erfarne medarbejdere viser, hvordan man arbejder sikkert, sundt og ansvarligt i hverdagen. En klar oplæring minimerer fejl, og en tydelig vejledning mindsker risikoen for ulykker. Den måde, opgaver bliver løst på, og hvordan man taler sammen, sætter altså retningen for den nye. En god onboarding tager tid og skal ses som en investering. Når nye medarbejdere trives og bliver, sparer arbejdspladsen både tid og udgifter til rekruttering og oplæring.

Balance i rekruttering og oplæring

Hvis virksomheden har svært ved at tiltrække de rette medarbejdere, kan det påvirke både produktionen og arbejdsmiljøet. Omvendt kan det også skabe udfordringer, hvis fokus bliver at tiltrække flest mulige ansøgere. Risikoen er, at man kommer til at oversælge stillingen, så nye medarbejdere får urealistiske forventninger. Det kan betyde, at de hurtigt siger op igen, hvis jobbet ikke matcher det, de forventede.

En meget omfattende eller langvarig rekrutteringsproces kan også trække ressourcer væk fra kerneopgaverne. Her skal findes en balance, så rekrutteringen både er grundig og effektiv – uden at tage for meget tid fra driften.

Manglende og utilstrækkelig vejledning kan få den nye medarbejder til at føle sig usikker og isoleret. Det hæmmer både læring, engagement og motivation. Og det kan selvsagt være svært at udføre sine arbejdsopgaver med mangelfuld oplæring.

På den anden side kan en onboarding-proces, der overvælder den nye medarbejder med for meget information og for mange aktiviteter på én gang, have en modsat effekt. En overfyldt introduktion, hvor alle retningslinjer, arbejdsprocedurer og organisationens kultur skal tilegnes med det samme, kan føre til informationsmætning. Derfor er det vigtigt, at onboarding doseres og strækkes over en længere periode. Ved at fordele informationen gradvist skabes en naturlig læringskurve, som både understøtter fastholdelse og sikrer, at de væsentlige budskaber, værdier og arbejdsgange har tilstrækkelig plads til at blive forankret.

Ved at finde den rette mellemløsning sikrer organisationen ikke blot en glidende overgang for nye medarbejdere, men også en langsigtet investering i et positivt, inkluderende og effektivt arbejdsmiljø. Samtidig er det vigtigt at have øje for, at omfattende onboarding opgaver tager tid fra de øvrige kolleger, og kan blive en belastning for dem, hvis ikke der er taget højde for det.

Hvordan kan I skabe god rekruttering og onboarding?

En god rekruttering kræver en systematisk tilgang, der kombinerer strategisk planlægning med konkrete tiltag. I kan starte med at afklare, hvilke kompetencer I har brug for, og udarbejde en jobprofil, der ærligt og præcist beskriver både opgaver og forventninger. Jobannoncen skal give et realistisk billede af arbejdsforhold, kultur og udviklingsmuligheder, så den rette kandidat føler sig tiltrukket og godt klædt på til jobbet.

En struktureret udvælgelsesproces kan hjælpe jer med at undgå bias og forkerte match. Samtidig kan det styrke rekrutteringen, hvis både ledere og medarbejdere bliver inddraget. Det skaber fælles ejerskab og sikrer, at nye kolleger bliver valgt med blik for både faglige behov og det sociale fællesskab.

En god onboarding er mere end opgavetræning og informationsmøder. Den er en fælles opgave med klare roller og en plan, der kan genbruges på tværs af organisationen.

Sådan kan I konkret skabe god rekruttering og onboarding

Som medarbejder kan du:

  • Overvej og snak eventuelt dit netværk om dine præferencer, motivation, styrker og svagheder – så er der bedst sandsynlighed for et godt match med en virksomhed.
  • Huske, at det tager tid at blive god til sit arbejde.
  • Bede om hjælp og forventningsafstemme med din leder (og kolleger).
  • Dyrke det sociale med dine kolleger.
  • Være med til at fremme et godt psykisk arbejdsmiljø og gøre din arbejdsplads mere attraktiv ved at anerkende og støtte dine kolleger.
  • Deltage i ansættelsesprocesser, når det er nødvendigt, og behandle alle ansøgere godt – også dem, der ikke får stillingen.

Som kolleger kan I:

  • Være rollemodeller.
  • Lave en buddyordning og give konstruktiv kollegial feedback.
  • Bakke op om god rekruttering ved at hjælpe med at kvalificere stillingsopslag til en ny kollega.

Som leder kan du:

  • Udarbejde realistiske stillingsopslag og gennemfør effektive ansættelsesprocesser.
  • Lægge en plan for den første tid og sørge for en klar forventningsafstemning.
  • Identificere behov for faglige og sociale kompetencer og sørge for en løbende instruktion til konkrete arbejdsopgaver
  • Give konstruktiv feedback – og lade den nyansatte give feedback til arbejdspladsen.

Som arbejdsplads kan I:

  • Udvikle en langsigtet rekrutteringsstrategi og etablere de fornødne organisatoriske og tekniske rammer.
  • Sætte onboarding i system – lave fælles materialer, skabeloner og tydelige roller.
  • Prioritere ressourcer til en grundig onboarding og tage højde for, at det tager tid.

Som virksomhed kan I:

Tilbyde relevante uddannelser og praktik- og lærlingepladser.

Som medarbejder kan du:

  • Overvej og snak eventuelt dit netværk om dine præferencer, motivation, styrker og svagheder – så er der bedst sandsynlighed for et godt match med en virksomhed.
  • Huske, at det tager tid at blive god til sit arbejde.
  • Bede om hjælp og forventningsafstemme med din leder (og kolleger).
  • Dyrke det sociale med dine kolleger.
  • Være med til at fremme et godt psykisk arbejdsmiljø og gøre din arbejdsplads mere attraktiv ved at anerkende og støtte dine kolleger.
  • Deltage i ansættelsesprocesser, når det er nødvendigt, og behandle alle ansøgere godt – også dem, der ikke får stillingen.

Som kolleger kan I:

  • Være rollemodeller.
  • Lave en buddyordning og give konstruktiv kollegial feedback.
  • Bakke op om god rekruttering ved at hjælpe med at kvalificere stillingsopslag til en ny kollega.

Som leder kan du:

  • Udarbejde realistiske stillingsopslag og gennemfør effektive ansættelsesprocesser.
  • Lægge en plan for den første tid og sørge for en klar forventningsafstemning.
  • Identificere behov for faglige og sociale kompetencer og sørge for en løbende instruktion til konkrete arbejdsopgaver
  • Give konstruktiv feedback – og lade den nyansatte give feedback til arbejdspladsen.

Som arbejdsplads kan I:

  • Udvikle en langsigtet rekrutteringsstrategi og etablere de fornødne organisatoriske og tekniske rammer.
  • Sætte onboarding i system – lave fælles materialer, skabeloner og tydelige roller.
  • Prioritere ressourcer til en grundig onboarding og tage højde for, at det tager tid.

Som virksomhed kan I:

Tilbyde relevante uddannelser og praktik- og lærlingepladser.

HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (NOA-L 2023) viser, at

  • 41 pct.
    svarer, at de ofte eller altid får den instruktion, de behøver for at udføres deres arbejde.