Gå til indhold
Guide

Sådan etablerer du en arbejdsmiljøorganisation

4 af 9

Sørg for, at der bliver valgt en arbejdsmiljørepræsentant

Virksomhedens medarbejdere skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant, som skal repræsentere dem i AMO. Det er arbejdsgiverens ansvar, at der bliver afholdt valg af arbejdsmiljørepræsentant, men arbejdsgiveren har i øvrigt ikke noget med valget at gøre.

Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer de medarbejdere, som har valgt vedkommende.

Det er vigtigt, at alle medarbejdere har mulighed for at komme i kontakt med arbejdsmiljørepræsentanten. Hvis I har forskellige arbejdsområder som fx butik og værksted, kan det være en god idé at vælge en arbejdsmiljørepræsentant for hvert område. Arbejdsgiver fastsætter i samarbejde med medarbejdere antallet af arbejdsmiljørepræsentanter. 

Alle medarbejdere har valgret - også fx lærlinge, deltidsansatte og praktikanter. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for to år og kan ikke “væltes” af sine kolleger.

Arbejdsmiljørepræsentanten kan være en vigtig hjælper for arbejdsgiveren i hverdagen, da arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer de ansatte og derfor kan bidrage med deres viden og erfaring, når der skal findes løsninger.