Det er arbejdsgiveren, der har pligt at sørge for, at arbejdet kan udføres forsvarligt, så de ansatte ikke bliver syge eller kommer til skade af at gå på arbejde.
Efter arbejdsmiljøloven er man arbejdsgiver for personer, der udfører arbejde eller opgaver, der ligner arbejde, hvis de pågældende:
Det er ikke alle punkterne ovenfor, der skal være opfyldt, før du vil blive betragtet som arbejdsgiver efter arbejdsmiljøloven. Om du er arbejdsgiver eller ej vil afhænge af en konkret og samlet vurdering. For at være arbejdsgiver efter arbejdsmiljøloven er det ikke nødvendigt, at der er indgået en ansættelseskontrakt eller andet formelt dokument som bevis på et ansættelsesforhold. Du kan fx være arbejdsgiver for personer, der udfører frivilligt arbejde.
I forhold til hvem der er arbejdsgiver, lægges der vægt på, hvem der reelt har mulighed for og adgang til at sørge for, at arbejdsopgaverne bliver tilrettelagt og udført forsvarligt. Hvis du fx ansætter vikarer i din virksomhed, vil det være dig, der er arbejdsgiver for vikarerne, og ikke vikarbureauet, fordi det er dig, der reelt har indflydelse på, hvordan vikarerne udfører deres arbejdsopgaver.
Det er virksomhedens øverste ledelse, der har arbejdsgiverpligterne. Det vil typisk være direktøren, ejeren eller lederen af virksomheden, men det kan også være øvrige virksomhedsledere, der deltager i den overordnede ledelse af virksomheden. Selv om det i praksis er andre, fx arbejdsledere, faglige ledere m.v., der planlægger de ansattes arbejde, er det fortsat dig som arbejdsgiver, der har ansvaret for, at arbejdet kan udføres forsvarligt.