Gå til indhold

Vikarer og lejet arbejdskraft

Der gælder de samme arbejdsmiljøregler for vikarer og lejet arbejdskraft som for andre ansatte, og som arbejdsgiver er du ansvarlig for arbejdsmiljøet for de vikarer og den indlejede arbejdskraft, der arbejder hos dig. Du har også forpligtelser over for den virksomhed, der stiller arbejdskraften til rådighed (fx et vikarbureau eller anden virksomhed).

Arbejdsgivere, der lejer arbejdskraft eller tager vikarer ind, har det fulde arbejdsgiveransvar efter arbejdsmiljøloven i lejeperioden. Som arbejdsgiver har du ansvaret for at:

  • planlægge og tilrettelægge arbejdet og sørge for, at alle ansatte – herunder vikarer og lejet arbejdskraft – kan udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt ansvarligt.
  • udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV), som omfatter alle ansatte i virksomheden.
  • sikre, at alle ansatte får relevant oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på en farefri måde, og at instruktionen gentages ved behov (fx ved nye arbejdsrutiner eller nyt udstyr).
  • føre effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt.

Hvornår er der tale en vikar eller lejet arbejdskraft?

Lejet arbejdskraft
Det, der er afgørende for, om der er tale om lejet arbejdskraft, og dermed om du bliver betragtet som arbejdsgiver, er, om din virksomhed har påtaget sig opgaven som arbejdsgiver. Dvs. om I har påtaget jer at planlægge arbejdet, stå for instruktion og føre tilsyn med de indlejede medarbejdere, samt om I stiller arbejdslokaler eller arbejdsredskaber til rådighed. Det er uden betydning for arbejdsgiveransvaret, om I har indgået kontrakt med den anden arbejdsgiver, og om denne afregner løn, og hvordan det sker.

Vikarer
Når du hyrer en vikar gennem et vikarbureau, vil du blive betragtet som arbejdsgiver, og skal derfor sikre vikarens arbejdsmiljø. Du har ansvaret for, at vikaren kan udføre sine arbejdsopgaver sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I vikarloven, er en vikar defineret som en lønmodtager, der er ansat i et vikarbureau og midlertidigt sendes ud til en anden virksomhed (brugervirksomhed). Vikaren udfører arbejdsopgaver hos brugervirksomheden og arbejder under dens ledelse og instruktion, men ansættelsesforholdet og lønudbetalingen ligger hos vikarbureauet.

Forpligtelser over for udlejeren af arbejdskraft og vikarbureau

For at sikre overholdelse af arbejdsmiljøloven, skal du sørge for at give udlejeren af arbejdskraften eller vikarbureauet følgende oplysninger:

  • Hvilket fagligt niveau, der kræves for at udføre arbejdet hos jer. Det gælder især, hvis det kræver særlige kvalifikationer.
  • Hvis der er krav om, at indhente helbredsattester.
  • Forhold om arbejdets særlige art, fx særlige faremomenter.

Udlejeren af arbejdskraften og vikarbureauet har pligt til at give oplysningerne videre til de personer, der skal udføre arbejdet.

Særlige forpligtelser ved brug af vikarer

Når du hyrer vikarer gennem et vikarbureau, skal du foruden overholdelse af arbejdsmiljøloven, sikre følgende:

  • Vikaren skal informeres om eventuelle ledige stillinger i din virksomhed, så vikaren har mulighed for at opnå fast beskæftigelse.
  • Vikaren skal som udgangspunkt have adgang til de samme kollektive faciliteter og goder, som andre ansatte i virksomheden. Det inkluderer adgang til f.eks. kantine, børnepasningsordning eller transportfaciliteter