Arbejdstilsynet kan tilbyde jeres virksomhed et aftaleforløb, hvis vi på et tilsyn har mistanke om, at der er et arbejdsmiljøproblem. Det er frivilligt, om I vil tage imod tilbuddet.
Hvis I indgår aftalen med os, skal I arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet inden for en given tidsperiode. I aftaleperioden vil vi som udgangspunkt ikke undersøge det forhold, der er mistanke om, yderligere. Hvis I ikke ønsker at indgå aftalen, kommer vi på tilsyn og undersøger forholdene yderligere. Hvis vi konstaterer, at arbejdsmiljøreglerne ikke er overholdt, vil I få et påbud om at løse arbejdsmiljøproblemet.
Følgende grafik forklarer aftaleforløbet, som uddybes nedenfor.
I skal selv løse det arbejdsmiljøproblem, der er mistanke om. Men vi tilbyder jer processuel hjælp og generel vejledning undervejs til at arbejde med løsningen af problemet. Vi kan vejlede jer om regler og hjælpe jer til at foretage jeres egne vurderinger af mulige løsninger.
Vores hjælp og vejledning kan foregå telefonisk, virtuelt eller ved fysisk møde efter konkret vurdering. Vi ringer til jer undervejs i forløbet for at aftale nærmere.
Vi kan ikke rådgive jer om, hvorvidt I skal bruge en bestemt løsning på arbejdsmiljøproblemet eller forhåndsgodkende løsninger. Hvis I har brug for hjælp til valg af en konkret løsning, kan I fx kontakte en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.
Når aftaleperioden er udløbet, kommer vi igen på tilsyn på jeres virksomhed. Her sikrer vi, at I overholder arbejdsmiljøreglerne inden for det arbejdsmiljøproblem, som aftalen omhandlede. Hvis vi konstaterer en overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne inden for aftalens arbejdsmiljøproblem, vil I få et påbud om at løse problemet.
Hvis I får et påbud, er aftalen ikke opfyldt. Samtidig har det den konsekvens, at jeres virksomhed (arbejdsstedet, hvor påbuddet er givet) ikke kan tilbydes nye aftaleforløb med Arbejdstilsynet i 12 måneder.