Gå til indhold

Grundtilsyn

På et grundtilsyn er der fokus på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer inden for virksomhedens branchen. Her forholder vi os særligt til, om virksomheden overholder de krav, der er i arbejdsmiljøloven. Her kan du blive klogere på, hvordan et grundtilsyn foregår og hvad det indebærer.

Et grundtilsyn fra Arbejdstilsynet er et tilsyn med arbejdsmiljøet på en dansk virksomhed. Virksomheder i bygge- og anlægsbranchen er dog undtaget, da disse virksomheder i stedet bliver udtaget til byggepladstilsyn.

Værd at vide om et grundtilsyn

Fakta om risikomodellen for grundtilsyn

Risikomodellen er baseret på machine learning, der gør det muligt at behandle meget store mængder data om virksomhederne på meget kort tid, finde mønstre i disse og derved meget hurtigt at finde frem til de mest relevante virksomheder at besøge.

Modellen har udgangspunkt i data fra ca. 70.000 tilsynsbesøg i perioden 2016-2021.

De data, der indgår i risikomodellen, er udvalgt på baggrund af deres værdi i forhold til at kunne forudsige, om der findes arbejdsmiljøproblemer på en virksomhed. Det drejer sig om følgende oplysninger:

  • Produktionsenhedsnummer, som identificerer virksomheden.
  • Virksomhedens CVR-nummer.
  • Virksomhedens branche.
  • Virksomhedens alder.
  • Antal ansatte og årsværk i virksomheden.
  • Antal anmeldte arbejdsulykker 3 år tilbage.
  • Antal anmeldte erhvervssygdomme 3 år tilbage.
  • Antal klager inden for det seneste år.
  • Virksomhedens beliggenhed.
  • Antal reaktioner 3 år tilbage.
  • Langvarigt sygefravær.

Arbejdstilsynet arbejder løbende på at forbedre risikomodellen ved bl.a. at inddrage flere typer af data, som er relevante for formålet. Risikomodellen blev første gang taget i brug i marts 2021 og den nuværende model er version 2.

Få viden om et tilsyn generelt

Du kan blive klogere på vores tilsyn generelt ved at læse med her: