Gå til indhold

Medvirker børn og unge i dine opslag på sociale medier? Det skal du være opmærksom på

Der gælder en række regler, når børn og unge medvirker i opslag på sociale medier – også når det er dine egne børn. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til arbejdsmiljøloven.

Unge arbejder, når de er med i opslag på sociale medier – også hvis det er dine egne børn

Når unge under 18 år indgår i reklamer og opslag på sociale medier, skal du være opmærksom på, at der kan der være tale om arbejde for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens forstand – også hvis du bruger dine egne børn.

Det betyder, at du har et ansvar for, at arbejdet er planlagt, tilrettelagt og bliver udført, så der bliver taget hensyn til den unges alder, udvikling og helbred samt indvirkning på skole.

Du kan læse mere om, hvornår der er tale om arbejde for en arbejdsgiver her

Hvad siger arbejdsmiljøloven?

Unge, der er fyldt 13 år, må ifølge arbejdsmiljøloven, gerne medvirke, deltage eller optræde i fx opslag og film, uden at der skal søges om arbejdstilladelse hos Arbejdstilsynet. Men der er stadig særlige regler for deres arbejde, fordi de er under 18 år. 

Børn under 13 år må som udgangspunkt ikke arbejde. Men de må gerne medvirke, deltage eller optræde i reklamer og opslag, hvis der er indhentet en arbejdstilladelse hos os i Arbejdstilsynet. 

Bruger du jævnligt dine børn under 13 år i reklamer eller i opslag på sociale medier, skal du derfor sørge for at indhente en arbejdstilladelse.

Du kan læse mere om arbejdstilladelser for børn under 13 år her.

Du kan læse mere om arbejdsmiljøregler for unge under 18 år her.

Hvornår skal du indhente arbejdstilladelse til dine egne børn under 13 år?

Reglerne om unges arbejde gælder ikke, hvis der er tale om lejlighedsvist eller kortvarigt arbejde. Det kræver dog, at arbejdet udføres i en privat husholdning, eller i familievirksomheden, hvor der kun er ansat personer fra husholdningen. Det vil sige, at du ikke skal indhente arbejdstilladelse, hvis du bruger dine børn en sjælden gang imellem. 

Medvirker eller optræder dit barn som en fast del eller jævnligt i opslag på dine sociale medier, skal du som influent være opmærksom på reglerne om unges arbejde, herunder indhente en arbejdstilladelse, hvis barnet er under 13 år.

Markedsføringsloven indeholder forbud mod brug af børn og unge i visse opslag på sociale medier

Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, skal du være særlig opmærksom på, at markedsføringsloven indeholder regler om, hvornår du må bruge børn og unge i dine opslag.

  • Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, må du ikke anvende børn og unge under 15 år i markedsføring på sociale medier, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt. Det er en konkret vurdering, hvornår anvendelsen af børn og unge under 15 år indgår i en naturlig sammenhæng i markedsføringen. Det kan fx være naturligt at anvende børn i markedsføringen, hvis man skal vise børnetøj, børnesko eller legetøj.
  • Hvis din markedsføring retter sig mod børn og unge under 18 år, må du ikke vise markedsføring på en profil på et socialt medie, hvis profilen tilhører eller fremstår som om, den tilhører en person under 15 år. Du må heller ikke fra profilen linke til en hjemmeside, hvor selve markedsføringen er. 

Du kan læse mere om markedsføring på sociale medier her.