I Herlev Kommune vil et nyt projekt styrke arbejdsmiljøet for kommunens pædagoger og andre ansatte ved at give dem mulighed for karriereudvikling samtidig med, at de bliver i en funktion tæt på borgerne. Projektet skal også sikre en god introduktion af nyansatte. Få her inspiration og hør om projektets første fase på dagtilbudsområdet.
Hvis man har gode muligheder for at bruge sin faglighed og udføre sit job, vokser man i det. Så giver det jo mening, at man er der
Når medarbejdere får mulighed for at udvikle sig fagligt og karrieremæssigt, og nyansatte får en god introduktion, styrker det ikke kun den enkeltes trivsel, men bidrager til et godt arbejdsmiljø på hele arbejdspladsen. Det ved de i Herlev Kommune, hvor de er gået i gang med projektet ’Nye introduktionsforløb og borgernære karriereveje på velfærdsområderne’. Projektet er støttet af Pulje til arbejdsmiljøindsats for regioner og kommuner.
I første omgang har Herlev Kommune i samarbejde med flere af kommunens pædagoger og dagtilbudsledere arbejdet med at forme rammerne for den del af projektet, der handler om dagtilbudsområdet.
Projektets indledende arbejde har udformet fire faglige fokusområder, som på sigt skal danne grundlag for en fælles faglig struktur på tværs af kommunens dagtilbud.
Man skal faktisk kunne gå fra den ene institution i Herlev til den anden institution, og så skal de her fire områder på sigt kunne ses derude
De fire udvalgte fagområder er leg og børnefællesskaber, mentaliserings- og relationskompetence, sprog og samspil, samt sundhed, sanser og krop. Tanken er, at fagområderne skal indgå i et fagligt årshjul for et fælles introduktionsforløb, der går på tværs af dagtilbuddene i Herlev Kommune.
Det skal bidrage til en mere ensartet linje for den gode introduktion af nyansatte og samtidig øge sammenhængskraften i arbejdet med faglighed på tværs af dagtilbuddene.
”Jeg tror på, at hvis vi som dagtilbudsområde arbejder mere i dybden med introduktionsforløbene i de enkelte huse og bruger hinanden som organisation til at løfte medarbejderne ind i et større og tydeligt, fagligt fællesskab, så bliver medarbejderne også længere i organisationerne.”, fortæller Maj-Britt Rye Jørgensen, Daginstitutionsleder i Herlev Kommune, som med sine mange år i branchen har set, hvor svært det kan være at fastholde medarbejderne.
I begyndelse af 2026 går projektet i gang med at få alle nuværende pædagoger og dagtilbudsledere til at blive en del af projektet, hvor det netop er tanken, at der skal arbejdes i fællesskab med at udvikle et fælles grundlag for introduktionen af nyansatte ud fra de faglige fokusområder.
Projektet arbejder samtidig for, at der på sigt vil kunne blive etableret nye faglige karriereveje for kommunens pædagoger, hvor de fortsat kan bevare den tætte kontakt til Herlev Kommunes mindste borgere.
I forbindelse med projektet undersøger Herlev Kommune derfor også, om det er muligt at etablere en faglig struktur, hvor pædagogerne vil kunne specialisere sig indenfor fokusområderne. Er det muligt, vil det på sigt kunne give nye og efterspurgte udviklingsmuligheder for kommunens pædagoger, hvor de for eksempel vil kunne udvikle sig til faglige specialister, der understøtter den faglige udvikling i den enkelte institution og sikrer, at ét eller flere af fokusområderne bliver gennemgående på tværs af stuerne i de enkelte institutioner.
Ifølge HR-Konsulent Niklas Spånbæk undersøger Herlev Kommune også en lignende faglig struktur for kommunens øvrige velfærdsområder. Såfremt projektet viser, at det giver mening at oprette denne type faglige specialistfunktioner, vil disse ansatte kunne udvikle sig til at få et ansvar, som har en grad af ligeværdighed med ledelsen på det pågældende niveau.
Vi håber på, at de her borgernære karriereveje bliver placeret, så de får et stort ansvar i organisationen, som svarer til et højt ledelsesmæssigt niveau - ligesom i hospitalsverdenen, hvor man har afdelingssygeplejersker og overlæger, der ikke har personalansvar, men som har ansvar for den faglige kvalitet.
Kommer det dertil, at medarbejdernes faglige ansvar kan udvides, påtænker Herlev Kommune samtidig, at der vil skulle etableres tværgående netværk for de faglige specialister. Tanken er et sådant netværk vil kunne bidrage til at vedligeholde og styrke fagligheden samtidig med, at det vil kunne bidrage som et sparringsrum på tværs af kommunens børnehuse. Hvordan et sådant netværk kan drives er en del af projektets videre arbejde.
Projektet ’Nye introduktionsforløb og borgernære karriereveje på velfærdsområderne’ løber i Herlev Kommune indtil 2027 og er blevet til med støtte fra Pulje til arbejdsmiljøindsats for regioner og kommuner.