Gå til indhold
Lolland Kommune

”Glade ledere giver god ledelse”

Lolland Kommune vil styrke det psykiske arbejdsmiljø for kommunens ledere og give nye ledere en bedre start på arbejdet. “Vi vil gøre ledertrivsel top of mind – ikke en eftertanke,” siger HR-konsulent og projektleder Frederikke Andersen, der sammen med kollega Marlene Mortensen står i spidsen for indsatsen.

Når lederen trives, smitter det af på resten af arbejdspladsen. Det ved de i Lolland Kommune, hvor et nyt ambitiøst projekt skal bane vejen for en ny strategi for øget trivsel hos ledere i kommunen og sikre, at nye ledere får en god begyndelse.

”Glade ledere giver god ledelse. Vi tror på, at hvis vi gør noget godt for lederne, så kommer det til at dryppe ned i organisationen,” siger projektleder Frederikke Andersen.

Projektet er gennemført med støtte fra puljen til arbejdsmiljøindsats i regioner og kommuner – en national pulje, der understøtter projekter, der har til formål at forbedre arbejdsmiljøet og skabe attraktive arbejdspladser i danske regioner og kommuner.

I front for projektet står HR-konsulenterne Frederikke Andersen og Marlene Mortensen, der bringer henholdsvis erfaring med ledelsesudvikling og faglig indsigt i arbejdsmiljø til bordet.

En overset målgruppe

Behovet for projektet blev tydeligt efter en temadag for ledere i Lolland Kommune med fokus på ledertrivsel.

Input og refleksioner fra lederdagen viste os, at lederne er en målgruppe, som vi burde give mere opmærksomhed – blandt andet i forhold til ledertilfredshed, onboarding og kompetenceudvikling.

Frederikke Andersen HR-konsulent og projektleder

”Det passede perfekt med puljen til arbejdsmiljøindsats i regioner og kommuner, som matchede præcis det, vi var i gang med,” siger Marlene.

Kortlægning med rekordhøj svarrate

Projektet begyndte for ni måneder siden med en grundig undersøgelse af ledernes trivsel og onboarding-praksis. Knap 160 ledere fik tilsendt spørgeskemaer, og svarraten landede på hele 92%.

“Det var meget motiverende at opleve den store opbakning – det var en stor tillidserklæring fra lederne,” siger Frederikke.

Resultaterne viste høj generel trivsel, men også store forskelle i, hvordan nye ledere blev taget imod.

”Som det ser ud nu, er onboarding af ledere op til den enkelte arbejdsplads i kommunen. Det resulterer i, at nogle får god hjælp, mens andre ikke gribes godt nok,” fortæller Frederikke. “Undersøgelsen lyste på, at vi mangler en fælles struktur for onboarding af ledere i kommunen.”

Ledertrivsel som del af kommunens DNA

Næste fase i projektet rummer indsatser, der skal styrke ledernes forståelse for og arbejde med deres arbejdsmiljø. Blandt andet et kursusforløb for ledere af ledere, som Lolland Kommune har udviklet i samarbejde med Zealand – Sjællands Erhvervsakademi.

De skal også afholde temadage med skiftende fokus for lederne - blandt andet psykologisk tryghed - og nye ledernetværk skal samtidig styrke fællesskabet og gøre trivselsarbejdet til en fast del af hverdagen. Erfaringerne samles i materialer, der deles med andre kommuner.

Vi vil have ledertrivsel helt ind i kommunens DNA. Det skal ikke være et projekt, der løber ud, men noget, vi bliver ved med at gøre.

Marlene Mortensen HR- og arbejdsmiljøkonsulent

Fra projekt til kultur

For at sikre, at de nye kompetencer og indsigter kommer ud og lever, har projektgruppen oprettet en følgegruppe med ledere fra alle niveauer, der bidrager med perspektiver fra ledernes hverdag, og et “rejsehold” af HR-konsulenter, som hjælper med at omsætte indsatserne lokalt. Når projektet afsluttes, gentages kortlægningen af ledernes arbejdsmiljø og onboarding for at måle effekten.

”Vi drømmer om, at det her projekt går fra indsats til kulturændring,” siger Marlene.

Frederikke supplerer: “Hvis vi om to år kan se, at ledertrivsel og en god start for nye ledere er blevet en fast del af hverdagen i Lolland Kommune, så har vi nået vores mål.”