Når en medarbejder eller leder bliver udsat for mobning, seksuel chikane, digital chikane eller anden nedværdigende adfærd, betegner vi det som krænkelser. Krænkelser er uacceptable og kræver handling. Læs, hvordan krænkelser kan komme til udtryk, og hvad du kan gøre for at forebygge det.
Arbejdsmiljøreglerne om krænkelser afhænger af, om handlingerne er fra kolleger og ledere eller fra borgere og kunder.
Når krænkelserne foregår mellem kolleger eller mellem ledere og medarbejdere:
Når krænkelserne kommer fra borgere, kunder eller lignende:
ARBEJDSTILSYNETS DEFINITION
Krænkelser er handlinger, som den udsatte medarbejder eller leder opfatter som ubehagelige, ydmygende, fjendtlige, truende eller på anden måde nedværdigende. Det kan både være aktive handlinger og at undlade at handle. Det er den enkeltes oplevelse, der afgør, om en handling er krænkende – ikke om den var ment sådan.
Krænkelser kan komme til udtryk på mange måder og være både verbale, skriftlige eller fysiske. Det kan fx være at:
FÅ VIDEN
Seksuel chikane eller sexchikane er alle krænkelser, som har en seksuel karakter. Det kan komme til udtryk på mange måder og komme fra både eksterne eller interne på arbejdspladsen.
Her får du information om, hvad seksuel chikane er og konkrete værktøjer til at forebygge og håndtere situationer med uønsket seksuel opmærksomhed.
Det kan være svært at følge op på anonyme henvendelser eller besvarelser i trivselsmålinger og arbejdspladsvurderinger (APV). Samtidigt kan det være svært for den enkelte, som står i en sårbar situation, at stå frem med sine oplevelser. Derfor er det vigtigt, at I respekterer ønsket om anonymitet.
Vi bekræfter ofte folk i, at det, de har oplevet, ikke er okay. Er du i tvivl, så ring til os og få hjælp.
KONTAKT
I Arbejdstilsynet Call Center sidder vi klar med hjælp og vejledning til både medarbejdere og ledere, der har spørgsmål til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, en konkret sag eller generelle arbejdsmiljøregler.
Ring til os på 70 12 12 88