Gå til indhold

God oplæring er en gevinst for både de unge og for arbejdspladsen

Når unge starter i fritidsjob, prøver de mange ting for første gang. Derfor er det vigtigt, at de fra begyndelsen får den oplæring, de har brug for, så de kan løse deres opgaver rigtigt og samtidig arbejde sikkert. Det skaber trivsel for alle på arbejdspladsen at kunne mestre sine opgaver. Som leder skal du oplære de unge medarbejdere og holde øje med, at de følger den oplæring og instruktion, de har fået.

”De første fritidsjob i livet står ofte tydeligt frem i hukommelsen. Alle kan huske, hvilke job, man havde, om det var en god eller dårlig chef, og om man havde det godt eller skidt."

Poul Cullure Købmand og leder i supermarkedet Meny ILLUM

Sådan giver du de unge en god oplæring

Der er ikke faste regler for, hvordan oplæringen skal foregå. Det, du skal være opmærksom på, er, at den skal:

  • passe til opgaven, den unges erfaring, alder og sproglige evner. 
  • finde sted i arbejdstiden. 
  • foregå ved, at den unge medarbejder får fortalt om arbejdsopgaven og dernæst får vist, hvordan opgaven skal udføre og til sidst bliver træning i selv at udføre den.  
  • finde sted, når du ansætter den unge medarbejder, men også ved ændringer i opgaver, udstyr eller teknologi.
Ungarbejder i Netto

5 trin til god instruktion til arbejdsopgaver

  1. Du skal som leder sikre dig, at de unge har forstået instruktionen korrekt. Det kan du gøre ved at lade den unge prøve at udføre opgaven efter instruktionen.

  2. Du skal tage hensyn til, at mange unge ikke har været på en arbejdsplads før. Det betyder, at alle skal kunne forstå instruktionen – også dem, der ikke kender til fagbegreber og den indforståethed, som erfarne medarbejdere forstår. Du kan fx bruge billeder, symboler, videoer eller andet, der gør det lettere at forstå.

  3. Instruktionen behøver ikke være skriftlig. Men hvis der indgår brugsanvisninger, fx til maskiner eller farlige stoffer, så skal de som regel være på skrift.

  4. Instruktionen skal gentages, når der sker ændringer. Det kan være, hvis arbejdsopgaverne eller forholdene på arbejdspladsen ændrer sig.

  5. Du skal løbende følge op og sikre, at den unge arbejder sikkert og følger retningslinjerne

Hør Louise fortælle om hendes erfaringer med at ansætte unge i en vuggestue

Har du husket APV'en?

Når du har ansat unge under 18 år skal du i arbejdspladsvurderingen (APV), særskilt beskrive de risici, som de unge kan blive udsat for i arbejdet.

I APV’en skal der især tages hensyn til de særlige risici, der skyldes den unges manglende erfaring, manglende bevidsthed om risici samt det forhold, at de endnu ikke er fuldt udviklede.

Desuden skal der tages hensyn til de fysiske, biologiske, kemiske samt psykosociale påvirkninger, som de unge kan blive udsat for – på både lang og kort sigt.

Hvis de unge skal arbejde med eller udsættes for farlige stoffer eller materialer skal APV’en suppleres med en kemisk risikovurdering.