Gå til indhold

Vær klædt på, når I arbejder med mennesker, som kan reagere voldsomt

Er dine medarbejdere i kontakt med borgere, kunder eller patienter i forbindelse med arbejdet? Så er det vigtigt at vurdere og forebygge risikoen for arbejdsrelateret vold herunder voldsomme handlinger og hård sprogbrug, så medarbejderne kan gå trygge på arbejde. Læs mere om risikoen for voldelig adfærd og få hjælp til at håndtere episoder, så I er på forkant.

Risikoen for at møde voldsomme handlinger og hårdt sprogbrug kan bl.a. være til stede i arbejdet som social- og sundhedsarbejder, socialrådgivere, sygeplejerske, pædagog, lærer, politi eller fængselsbetjent, som alle arbejder med borgere eller elever. Men også en butiksansat, metrosteward, buschauffør og andre, der har kontakt med kunder, kan risikere at kunder eller passagerer reagerer voldsomt. 

I sådanne jobs er det vigtigt, at medarbejderne er fagligt klædt på til at møde den voldsomme adfærd med fælles faglighed og professionalisme.

Når mennesker reagerer med voldsomme handlinger mod medarbejdere, er det sjældent med intention om at gøre skade. Den voldsomme adfærd er ofte et udtryk for, at borgeren, patienten, eleven eller kunden har brug for hjælp eller omsorg. Den voldsomme adfærd skal forstås og imødekommes med nedtrappende handlinger og sprog. Der skal tages hånd om både medarbejderen og borgerens sikkerhed, så ingen kommer til skade.

DEFINITION

Arbejdsrelateret vold kan både være fysisk og psykisk

  • Fysisk vold kan være overfald, kvælningsforsøg, knivstik, spark, slag, skub eller kast med genstande, men også umiddelbart mindre grove handlinger som bid, niv, krads eller spyt.
  • Psykisk vold kan være trusler, fx trusler på livet eller trusler om vold mod medarbejderens familie eller venner. Psykisk vold kan ligeledes være krænkelser, ydmygelser, diskrimination, seksuel chikane eller brug af voldsomt sprog og skældsord. Psykisk vold kan også foregå digitalt, fx på sociale medier, SMS eller på mail.
  • Røveri er en særlig form for vold, hvor en person anvender fysisk eller psykisk vold for at få udleveret penge eller andre værdier.
  • Arbejdsrelateret vold kan finde sted i arbejdet og uden for arbejdstid. 

Arbejdsopgaver, der øger risikoen for voldsom adfærd

Nogle arbejdsopgaver kan øge risikoen for, at borgere, patienter eller kunder reagerer med voldsomme handlinger eller voldsomt sprog. Fx når medarbejdere skal:

  • Tage beslutninger, der kan have vidtgående konsekvenser for borgernes, kundernes eller deres pårørendes liv.
  • Sætte grænser eller stille krav.
  • Overvåge eller kontrollere.
  • Behandle eller pleje inden for borgerens intimsfære (fx fysisk håndtering eller vask).
  • Administrere eftertragtede værdier, fx penge, medicin, dyre eller let omsættelige varer.

Når mennesker reagerer med vold, er det sjældent med intentionen om at gøre skade. Voldsom adfærd er ofte et udtryk for, at borgeren, patienten eller kunden oplever mangel på respekt eller omsorg, føler sig misforstået eller ikke kan leve op til krav, som vedkommende stilles overfor.

Særligt mennesker, der er ramt af sygdom, socialt udsatte, i mistrivsel eller påvirket af alkohol eller narkotika, kan have en voldsom og udadreagerende adfærd.

HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (NOA-L 2023) viser, at

  • 22 pct.
    af medarbejdere i døgninstitutioner og hjemmepleje har været udsat for fysisk vold i forbindelse med deres arbejde inden for de seneste 12 måneder
  • 53 pct.
    af specialpædagoger har været udsat for trusler om vold i forbindelse med deres arbejde inden for de seneste 12 måneder.

Er der risiko for voldsom adfærd på jeres arbejdsplads? 

Du skal som leder holde øje med, om medarbejdere på din arbejdsplads er i risiko for at blive udsat for vold. Risiko for arbejdsrelateret vold kan forekomme i forskellige typer af arbejde, fx:

  • Arbejde med at pleje og behandling af patienter.
  • Pædagogisk arbejde og undervisning af børn og unge.
  • Kontrol- og myndighedsarbejde, fx politibetjent, fængselsbetjent og socialrådgiver.
  • Brand- og redningsarbejde.
  • Salgs- og servicearbejde, fx i butikker, restauranter og ejendomskontorer.
  • Transport af passagerer.

Sådan forebygger I vold eller udadreagerende adfærd

Der kan være mange årsager til, at borgere eller kunder bliver udadreagerende og reagerer med vold. Derfor kan det være nødvendigt med en flerstrenget indsats for at forebygge vold. De forebyggende tiltag skal passe til det konkrete arbejde, som I laver på netop jeres arbejdsplads.

Når I skal forebygge vold fra borgere eller kunder, er der en række elementer, der skal være til stede:

DEFINITION

Psykisk førstehjælp i forbindelse med alvorlige voldsulykker

En alvorlig voldsulykke kan være en ulykke, der har resulteret i død, alvorlige skader, overhængende fare for dødsfald og alvorlige trusler mod egen eller andres fysiske eller psykiske sikkerhed eller sundhed. 

Hvis der er en særlig risiko for, at medarbejdere kan blive udsat for eller blive vidner til alvorlige voldsulykker i arbejdet, skal I sørge for, at der er de nødvendige foranstaltninger til psykisk førstehjælp på arbejdspladsen. 

Psykisk førstehjælp er omsorg og støtte til skadelidte, så de ikke står alene med håndtering af situationen og de stærke følelsesmæssige reaktioner, der kan opstå efter en alvorlig voldsepisode.

VIDEN

Afdæk baggrunden for ulykker

Er der sket en arbejdsulykke hos jer, eller var der lige ved at ske en ulykke? Så er det vigtigt at finde ud af, hvad der gik galt. Brug Arbejdstilsynets værktøj til at lære af ulykken og undgå at det sker igen.