Gå til indhold

Relationer på arbejde

Som mennesker er vi sociale væsner med både psykologiske og sociale behov. Når vi er på arbejde, har vi brug for at være en del af et fællesskab og blive anerkendt og set for det, som vi hver især bidrager med. Derfor er vores relationer og samarbejde på arbejdspladsen afgørende for, at vi trives, kan udvikle os og være effektive i vores arbejde. Få viden og værktøjer til et godt arbejdsliv - både når du er i kontakt med fx borgere eller kunder, og når du samarbejder med kolleger.

DEFINITION

Relationer på arbejdet

Relationer, samarbejde og det at have kontakt med andre mennesker som en del af arbejdet går på tværs af jobtyper og brancher. Det kan handle om arbejdet med mennesker fx inden for service, undervisning og omsorgs- og sundhedssektoren. Her handler relationerne i arbejdet om at hjælpe, servicere, undervise, behandle eller yde omsorg for andre. Det kan også handle om relationer i samarbejdet med kolleger, ledere eller interessenter og samarbejdspartnere uden for arbejdspladsen.

Forebyg stress

Forebyg stress

Tæt dialog, godt samarbejde og en vedvarende indsats i fællesskab fra ledere og medarbejdere medvirker til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

Få overblik over reglerne