Når en medarbejder eller leder bliver udsat for mobning, seksuel chikane, digital chikane eller anden nedværdigende adfærd, betegner vi det som krænkelser. Krænkelser er uacceptable og kræver handling. Læs, hvordan krænkelser kan komme til udtryk, og hvad du kan gøre for at forebygge det.
Arbejdsmiljøreglerne om krænkelser afhænger af, om handlingerne er fra kolleger og ledere eller fra borgere og kunder.
Når krænkelserne foregår mellem kolleger eller mellem ledere og medarbejdere:
Når krænkelserne kommer fra borgere, kunder eller lignende:
vold.
DEFINITION
Krænkelser er handlinger, som den udsatte medarbejder eller leder opfatter som ubehagelige, ydmygende, fjendtlige, truende eller på anden måde nedværdigende. Det kan både være aktive handlinger og at undlade at handle. Det er den enkeltes oplevelse, der afgør, om en handling er krænkende – ikke om den var ment sådan.
Krænkelser kan komme til udtryk på mange måder og være både verbale, skriftlige eller fysiske. Det kan fx være at:
Vi bekræfter ofte folk i, at det, de har oplevet, ikke er okay. Er du i tvivl, så ring til os og få hjælp.
KONTAKT
DEFINITION
Seksuel chikane eller sexchikane er alle krænkelser, som har en seksuel karakter. Det omfatter:
Hør hvordan seksuel chikane bliver talt om og håndteret på forskellige restauranter.
Det kan være svært at følge op på anonyme henvendelser eller besvarelser i trivselsmålinger og arbejdspladsvurderinger (APV). Samtidigt kan det være svært for den enkelte, som står i en sårbar situation, at stå frem med sine oplevelser. Derfor er det vigtigt, at I respekterer ønsket om anonymitet.