Vi laver alle sammen risikovurderinger hver dag ud fra vores viden og erfaring. På denne side får du viden om, hvad farer og risiko er, og hvordan I kan lave systematiske risikovurderinger på arbejdspladsen på en måde, så det bliver en vigtig del af jeres professionelle sikkerhedsarbejde.
Systematiske risikovurderinger er centralt for arbejdet med at forebygge ulykker. Ofte vil den enkelte medarbejder ikke opleve, at der er en risiko i det arbejdet, som vedkommende er ved at udføre. ‘Det plejer jo at gå godt’. Men farer opstår ofte i et samspil af små hændelser.
Derfor er sikkerhed på arbejdspladsen ikke noget, den enkelte medarbejder alene skal vurdere i øjeblikket. Det kræver en fælles, systematisk indsats. Ved at arbejde struktureret med risikovurderinger kan I opdage farer i tide og forebygge ulykker, før de sker.
Det må aldrig blive den enkeltes mavefornemmelse, der skal bedømme, om noget er forsvarligt.
DEFINITION
Begreberne fare og risiko bliver ofte blandet sammen, fordi de begge handler om potentielle skader eller ulykker, men de har forskellige betydninger.
En stige i sig selv er ikke farlig eller udgør ingen risiko, så længe den bare står der. Men hvis nogen klatrer op på den, opstår der en risiko, fordi personen kan falde ned. Når man skal lave en risikovurdering, er det derfor ikke nok at fokusere på, hvor den er placeret. I skal også tage højde for hvordan den bruges, og hvilke faktorer der kan påvirke sikkerheden. Fx højden på stigen, hvordan den er stillet op, varighed af arbejdet, og hvordan adfærden er på stigen.
Risikovurdering er blandt andet en del af det arbejde I laver, når I laver en APV (arbejdspladsvurdering), hvor der skal indgå en vurdering af jeres medarbejderes sikkerhed i arbejdet. Risikovurdering er en systematisk proces til at afdække farer og vurdere om medarbejderne kan komme til skade. Det forudsætter, at I har viden om hvilke farer, der kan opstå i arbejdet og har viden om de tiltag, der kan sikre at ulykker ikke sker.
Vær opmærksomme på, at I skal gennemføre en APV herunder risikovurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsmiljøprocesserne med videre, som kan have betydning for jeres virksomheds arbejdsmiljø. I skal derudover sørge for at jeres arbejdsmiljøforhold og problemer afdækkes mindst hvert tredje år.
Hvis du er leder, skal du instruere og oplære dine medarbejdere i at vurdere, hvilke farer der kan opstå under arbejdet, og om de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger er til stede. Det er særlig relevant hvis du har medarbejdere, der har skiftende arbejdspladser, hvor arbejdsmiljøet ofte ændrer sig. Det betyder, at farekilderne og risici hurtigt kan skifte karakter.