Gå til indhold

Kend din rolle som arbejdsgiver

Det er arbejdsgiveren, der har det overordnede ansvar for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige. Det betyder bl.a., at arbejdsgiveren skal indrette arbejdsstedet og planlægge arbejdet, så det kan udføres uden fare og risiko for sygdom. Arbejdsgiverens pligter er reguleret i arbejdsmiljøloven og en række bekendtgørelser.

Hvem har arbejdsgiverpligter?

Det er arbejdsgiveren, der har pligt til at sørge for, at arbejdet kan udføres forsvarligt, så de ansatte ikke bliver syge eller kommer til skade af at gå på arbejde. 

Find en autoriseret arbejdsmiljørådgiver

Hvis din virksomhed har brug for hjælp til at styrke arbejdsmiljøet eller har fået et påbud fra Arbejdstilsynet, kan du kontakte en arbejdsmiljørådgiver. Hvis påbuddet handler om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø, er det et krav, at undersøgelsen bliver foretaget af en arbejdsmiljørådgiver, som er autoriseret på det psykosociale område.

Autoriserede rådgivere er godkendt af Arbejdstilsynet for at sikre, at de er kvalificerede til at yde rådgivning af høj kvalitet på et eller flere områder.

Alle arbejdsulykker skal anmeldes

Alle arbejdsulykker skal anmeldes

Det er arbejdsgiverens ansvar, at alle arbejdsulykker bliver anmeldt. Men hvordan vurderer du, om der er tale om en arbejdsulykke? Det bliver du klogere på her.
Indretning af arbejdspladsen

HVAD SKAL DU VIDE OM

Indretning af arbejdspladsen

Straf for overtrædelse af arbejdsmiljøloven

Du kan som arbejdsgiver, arbejdsleder og ansat blive straffet for at overtræde arbejdsmiljølovningen. Få her overblik over, hvornår Arbejdstilsynet kan rejse straffesager for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.