Gå til indhold

Arbejdsgivere har pligt til at anmelde ulykker

Det er arbejdsgiverens ansvar at anmelde det, når en medarbejder kommer til skade i forbindelse med arbejdet. Det er både små og store skader, som kan være anmeldepligtige, og i nogle tilfælde skal det også anmeldes, selv om skaden ikke i første omgang medfører fravær.

For den medarbejder, der er kommet til skade, kan det senere vise sig, at have stor betydning, at ulykken er blevet anmeldt, og at det er sket inden for fristen. Det er derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver – eller leder – har styr på, hvornår en ulykke skal anmeldes som en arbejdsulykke.

DEFINITION

Hvad er en arbejdsulykke?

En arbejdsulykke er en pludselig hændelse, der sker i forbindelse med arbejdet og som fører til, at en medarbejder kommer til skade fysisk eller psykisk. Efter arbejdsskadesikringsloven kan en arbejdsulykke også være en skade, der opstår efter en påvirkning, der har varet i højst 5 dage. En færdselsulykke, der sker for en person, der er ved at udføre sit arbejde, er også en arbejdsulykke.

Når det kommer til arbejdsrelateret vold, trusler og krænkelser, er der også tale om arbejdsulykker, hvis det sker uden for arbejdstid.

En arbejdsulykke skal anmeldes senest 14 dage efter første fraværsdag, hvis ulykken har medført fravær fra medarbejderens sædvanlige arbejde ud over dagen for ulykken.

Hvis arbejdsulykken ikke medfører fravær, men du vurderer, at din medarbejder alligevel kan være berettiget til erstatning eller godtgørelse, skal du anmelde ulykken senest 14 dage efter dagen, hvor ulykken skete.

Det samme gælder ved arbejdsrelateret vold, trusler og andre krænkelser, som sker uden for arbejdstid. Her er det også datoen for overgrebet, der tæller.

Sådan anmelder du en arbejdsulykke

Arbejdsulykker skal anmeldes i EASY på virk.dk. EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets fælles system til anmeldelse af arbejdsulykker.

Nogle arbejdspladser har deres eget system, som sender oplysningerne videre til EASY. I disse tilfælde bruges dette system i stedet.

Anmeld en arbejdsulykke

Erhvervssygdomme skal anmeldes af læger og tandlæger

Anmeldelse af arbejdsbetingede sygdomme kræver en lægefaglig vurdering. Læger og tandlæger har derfor pligt til at anmelde det, hvis de har mistanke om, at patientens sygdom skyldes arbejdet.

Læs mere og anmeld erhvervssygdomme som læge eller tandlæge hos Arbejdsmarkedets erhvervssikring

HVAD VISER DATA?

Udgifter forbundet med arbejdsskader

  • 28,4 mia. kr.
    Det danske samfunds samlede omkostninger pga. arbejdsulykker (BM 2023)
  • 14,2 mia. kr.
    Danske arbejdsgiveres omkostninger pga. arbejdsulykker (BM 2023)

Hvilke fordele er der ved at anmelde alle ulykker?

Det er ikke alle skader, der opstår umiddelbart efter ulykken, så det kan være svært at vurdere, om en ulykke senere vil give ret til erstatning. Du sikrer derfor dine medarbejdere bedst ved også at anmelde de ulykker, hvor du er i tvivl.

For at kunne forebygge fremtidige ulykker, er det desuden vigtigt at have så meget viden som muligt, om årsagerne til både ulykker og nærved-ulykker. Og også her er det en fordel at registrere eller anmelde alle hændelser.

En analyse fra Beskæftigelsesministeriet estimerer, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved arbejdsulykker er 28,4 mia. kr. om året, hvilket svarer til 1 pct. af BNP i 2023. Hvor arbejdsgiverne med udgifter på 14,2 mia. kr., bl.a. på sygefravær står for det største tab. Der er dermed et stort potentiale ved at forebygge arbejdsulykker både for den enkelte virksomhed og på samfundsplan.

TIP

Nem adgang til overblik over ulykker og nærved-hændelser

Alle virksomheder har pligt til at føre en liste over arbejdsulykker og nærved-hændelser, så årsagerne kan blive undersøgt og forebygget fremadrettet. Det er kun lovpligtigt at anmelde ulykker, men hvis I vælger også at registrere nærved-ulykker via Virk, får I en nem adgang til et overblik over alle de farlige situationer, der har været på jeres arbejdsplads. Overblikket kan I bruge til at målrette jeres arbejde med at forebygge fremtidige ulykker.

I virksomheder med 10 eller flere ansatte er det en opgave, der ligger i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). I mindre virksomheder foregår arbejdet med at forebygge ulykker i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.

Jeres registrering af nærved-ulykker via Virk bliver ikke delt med Arbejdstilsynet eller andre.

Anmeld arbejdsulykke som tilskadekommen

Det er din arbejdsgivers pligt at anmelde din arbejdsulykke, men hvis det ikke sker, kan du selv anmelde ulykken. 
Hvis ulykken sker i en situation, hvor du ikke har en arbejdsgiver, kan du også anmelde ulykken selv som tilskadekommen. Det kan fx være i forbindelse med en håndsrækning, redning af menneskeliv eller en ulykke med et teknisk hjælpemiddel - fx en motorsav eller en stige.

Anmeld en arbejdsulykke som tilskadekommen hos virk.dk

Spørgsmål og svar om arbejdsulykker