Gå til indhold

Fokus på psykisk arbejdsmiljø

Psykisk arbejdsmiljø er et gennemgående fokusområde, når Arbejdstilsynet er på tilsyn. Læs her om, hvordan vi arbejder med at få viden om en virksomheds psykiske arbejdsmiljø.

Det psykiske arbejdsmiljø er et gennemgående fokus, når vi er på tilsyn. Formålet er ikke at foretage en fuldstændig kortlægning af virksomhedens psykiske arbejdsmiljø, men at få indblik i, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Tilsyn er også en anledning til at tale om det psykiske arbejdsmiljø og vejlede om emner og metoder, som kan inspirere til, at I løbende arbejder med at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.

Dialogen er det vigtigste værktøj til at afdække det psykiske arbejdsmiljø

Arbejdstilsynets væsentligste kilde til viden om det psykiske arbejdsmiljø på en virksomhed er dialog med ledelsen, arbejdsmiljøorganisationen og medarbejdere.

Vi taler altid med ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen på virksomheden. På mindre virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation taler vi med ledelsen og repræsentanter for medarbejderne.

Uanset størrelsen på virksomheden taler vi også med nogle medarbejdere – det kan være repræsentanter for medarbejderne, fx tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter eller direkte med de enkelte medarbejdere.

Kvinde tænker ved computer

Hvorfor er det vigtigt med fokus på psykisk arbejdsmiljø?

Det psykiske arbejdsmiljø kan have stor betydning for det fysiske og det psykiske helbred, ligesom det kan have stor betydning for virksomhedens drift. Et godt psykisk arbejdsmiljø skaber trivsel og vil føre til godt samarbejde, arbejdsglæde, meningsfuldhed, motivation, engagement og udvikling. For virksomheden vil et godt psykisk arbejdsmiljø typisk være forbundet med fastholdelse og tiltrækning af kompetencer, lavere sygefravær, effektivitet og bedre omdømme. Omvendt kan et dårligt psykisk arbejdsmiljø føre til langvarig stress, søvnproblemer, angst, depression og fysiske helbredsproblemer. For virksomheden vil det typisk vise sig som fx øget sygefravær, forringet produktivitet, lavere kvalitet og risiko for fejl og ulykker.

Sådan får Arbejdstilsynet viden om det psykiske arbejdsmiljø

Når vi i Arbejdstilsynet er på tilsyn indsamler vi viden om det psykiske arbejdsmiljø igennem observationer, gruppesamtaler og samtaler med enkeltpersoner. Vi tager altid konkret stilling til, hvilke metoder der egner sig bedst til at undersøge det psykiske arbejdsmiljø i den enkelte virksomhed.


Du kan nedenfor læse mere om, hvordan vi undersøger det psykiske arbejdsmiljø, når vi er på tilsyn.

Arbejdstilsynets metoder til at undersøge det psykiske arbejdsmiljø

En afgørelse baserer sig på flere oplysninger, der samstemmende peger på problemer

Vi indsamler altid oplysninger fra flere forskellige kilder. Hvis oplysninger fra flere af disse kilder peger på samme problem i det psykiske arbejdsmiljø, sandsynliggør det, at der er tale om en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. 

Vi kan i Arbejdstilsynet kun træffe afgørelse, hvis flere oplysninger samstemmende peger på, at der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Det kan fx være oplysninger fra en gruppesamtale, som bliver bakket op af ledelsen eller af kvantitative data fra virksomhedens egne undersøgelser af det psykiske arbejdsmiljø, fx APV og trivselsundersøgelser. Vi baserer derfor aldrig vores afgørelser på oplysninger fra kun en enkelt medarbejdersamtale eller en enkelt observation.

Det sker der, hvis vi konstaterer overtrædelser

Det sker der, hvis vi konstaterer overtrædelser

I de tilfælde, hvor vi konstaterer, at der i det psykiske arbejdsmiljø er en væsentlig overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, afgiver vi påbud om, at forholdene skal bringes i orden. Det kan være tilfældet, hvis arbejdet ikke er planlagt, tilrettelagt og udført fuldt forsvarligt i forhold til påvirkninger i arbejdet fx stor arbejdsmængde og tidspres, uklare og modstridende krav i arbejdet, høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker, arbejdsrelateret vold, krænkende handlinger.

I de situationer, hvor der er forhold i det psykiske arbejdsmiljø, som virksomheden har gavn af at være opmærksom på, men som ikke er en væsentlig overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, kan vi gå i dialog med virksomheden og mundtligt vejlede om, hvordan virksomhederne kan arbejde med forholdene.

Hvis vi har en mistanke om, at der er et problem med det psykiske arbejdsmiljø, kan vi tilbyde virksomheden et aftaleforløb, hvor vi fra Arbejdstilsynet hjælper og vejleder virksomheden med processen med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø inden for en given tidsperiode.