Gå til indhold

Krav til arbejdspladsvurderingen

Alle arbejdspladser med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering – i daglig tale kaldet APV. Men hvordan gennemfører man en APV? Hvilke krav skal den leve op til? Og hvorfor er det i det hele taget en god idé? Det kan du læse mere om her.

En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der hjælper jer med at systematisere arbejdet med jeres arbejdsmiljø. Formålet med APV’en er at sikre, at I som virksomhed får identificeret eventuelle risici og sat tiltag i gang, så risiciene bliver fjernet eller reduceret.

APV-processer skal gennemføres, når der sker ændringer i fx arbejdet, arbejdsmetoderne og arbejdsprocesserne, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. I skal dog som minimum sørge for at komme omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år. Det betyder, at hvis der ikke i mellemtiden har været anledning til at gennemføre en APV-proces for et givent arbejdsmiljøforhold, skal I minimum hvert tredje år afdække forholdet og lave en risikovurdering af det.

APV-processen omfatter både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø - det handler altså både om at forebygge ulykker og sygdom. Og i mange virksomheder er resultatet både øget trivsel og lavere sygefravær.

APV-processen trin for trin

Afdæk og risikovurder

For at kunne foretage en risikovurdering skal I afdække jeres virksomheds arbejdsmiljøforhold.  Her kan I benytte forskellige redskaber, afhængigt af hvad der har sat APV-processen i gang. I kan fx sende spørgeskemaer ud til jeres medarbejdere, indkalde til et dialogmøde eller gå en runde i jeres virksomhed.

Sørg for, at I både kommer omkring det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Betyder ændringerne fx, at I får tunge løft? Vil de medføre stillesiddende arbejde? Eller kan de føre til større tidspres i det daglige?

Når I har afdækket de relevante områder, skal I vurdere, om der er forhold, som kan udgøre et arbejdsmiljøproblem. Dvs. om I har medarbejdere, der kan blive udsat for påvirkninger, der kan udgøre en risiko for deres sikkerhed eller sundhed.

Hvis I finder arbejdsmiljøproblemer, der kan løses med det samme, skal I gøre det.

TIP: I kan bruge Arbejdstilsynets APV-værktøj, når I skal afdække jeres arbejdsmiljø og finde løsninger.

Inddrag sygefravær

Et godt arbejdsmiljø kan være med til at forebygge sygefravær blandt jeres medarbejdere, ligesom problemer i arbejdsmiljøet kan føre til, at flere bliver syge.

I skal derfor se på, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær. Formålet er at afdække de arbejdsmiljøproblemer, der kan ligge bag, så I kan håndtere dem og forhindre, at jeres medarbejdere bliver syge.

Efter Arbejdstilsynets erfaring, er der en række forhold, der kan have betydning for sygefravær. Det kan fx være mangel på indflydelse, højt tidspres, dårlige arbejdsstillinger og arbejdsulykker.

TIP: I kan eventuelt bruge jeres fraværsstatistik til at se, om fraværet stiger eller falder. Her vil I også kunne se, om I har afdelinger eller jobfunktioner, der har særligt højt fravær.

Lav en handlingsplan

Hvis der er risici eller problemer i jeres arbejdsmiljø, som I ikke kan løse med det samme, skal I beskrive dem i en handlingsplan. Her skal det fremgå, hvornår og hvordan I skal løse problemerne, og hvem der har ansvaret.

Arbejdsmiljøproblemer, der udgør en akut fare for jeres medarbejdere, skal straks håndteres på en måde, som fjerner faren, eller reducerer den til et acceptabelt niveau. Selv om de bliver løst med det samme, skal disse problemer også beskrives i handlingsplanen. Det er vigtigt, at I får fulgt op på dem og sikrer jer, at løsningerne er effektive på sigt.

Når I vælger løsninger, kan I fx bruge følgende spørgsmål:

  • Bliver løsningen rettet mod kilden til problemet?
  • Kan problemet undgås ved at gøre tingene på en anden måde?
  • Kan det, der er farligt, udskiftes med noget, der er ufarligt eller mindre farligt?
  • Bliver medarbejderne oplært og instrueret, som de skal?

APV’ens handlingsplan skal være tilgængelig i jeres virksomhed i skriftlig form, så både jeres medarbejdere, ledelse og Arbejdstilsynet har adgang til at se den.

Gennemfør og følg op

Det næste skridt i APV-processen er at gennemføre de løsninger og forebyggende tiltag, I har besluttet.

Når jeres tiltag har fungeret i en periode, skal I følge op og tjekke, om de har virket efter hensigten. Hvis ikke, skal I finde en anden løsning og opdatere jeres handlingsplan.

Hvor ofte skal APV-processen gennemføres?

I skal gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, dvs. i arbejdsmetoder eller ‑processer, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. Hvis I fx indfører ny teknologi, begynder at bruge andre stoffer eller materialer i produktionen, eller arbejdet ændrer karakter, så skal I vurdere, om det udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.

APV-processen skal med andre ord gennemføres, når det er relevant. Derudover skal I sørge for, at I kommer omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold, mindst en gang hvert 3. år.

Afdæk og risikovurder

For at kunne foretage en risikovurdering skal I afdække jeres virksomheds arbejdsmiljøforhold.  Her kan I benytte forskellige redskaber, afhængigt af hvad der har sat APV-processen i gang. I kan fx sende spørgeskemaer ud til jeres medarbejdere, indkalde til et dialogmøde eller gå en runde i jeres virksomhed.

Sørg for, at I både kommer omkring det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Betyder ændringerne fx, at I får tunge løft? Vil de medføre stillesiddende arbejde? Eller kan de føre til større tidspres i det daglige?

Når I har afdækket de relevante områder, skal I vurdere, om der er forhold, som kan udgøre et arbejdsmiljøproblem. Dvs. om I har medarbejdere, der kan blive udsat for påvirkninger, der kan udgøre en risiko for deres sikkerhed eller sundhed.

Hvis I finder arbejdsmiljøproblemer, der kan løses med det samme, skal I gøre det.

TIP: I kan bruge Arbejdstilsynets APV-værktøj, når I skal afdække jeres arbejdsmiljø og finde løsninger.

Inddrag sygefravær

Et godt arbejdsmiljø kan være med til at forebygge sygefravær blandt jeres medarbejdere, ligesom problemer i arbejdsmiljøet kan føre til, at flere bliver syge.

I skal derfor se på, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær. Formålet er at afdække de arbejdsmiljøproblemer, der kan ligge bag, så I kan håndtere dem og forhindre, at jeres medarbejdere bliver syge.

Efter Arbejdstilsynets erfaring, er der en række forhold, der kan have betydning for sygefravær. Det kan fx være mangel på indflydelse, højt tidspres, dårlige arbejdsstillinger og arbejdsulykker.

TIP: I kan eventuelt bruge jeres fraværsstatistik til at se, om fraværet stiger eller falder. Her vil I også kunne se, om I har afdelinger eller jobfunktioner, der har særligt højt fravær.

Lav en handlingsplan

Hvis der er risici eller problemer i jeres arbejdsmiljø, som I ikke kan løse med det samme, skal I beskrive dem i en handlingsplan. Her skal det fremgå, hvornår og hvordan I skal løse problemerne, og hvem der har ansvaret.

Arbejdsmiljøproblemer, der udgør en akut fare for jeres medarbejdere, skal straks håndteres på en måde, som fjerner faren, eller reducerer den til et acceptabelt niveau. Selv om de bliver løst med det samme, skal disse problemer også beskrives i handlingsplanen. Det er vigtigt, at I får fulgt op på dem og sikrer jer, at løsningerne er effektive på sigt.

Når I vælger løsninger, kan I fx bruge følgende spørgsmål:

  • Bliver løsningen rettet mod kilden til problemet?
  • Kan problemet undgås ved at gøre tingene på en anden måde?
  • Kan det, der er farligt, udskiftes med noget, der er ufarligt eller mindre farligt?
  • Bliver medarbejderne oplært og instrueret, som de skal?

APV’ens handlingsplan skal være tilgængelig i jeres virksomhed i skriftlig form, så både jeres medarbejdere, ledelse og Arbejdstilsynet har adgang til at se den.

Gennemfør og følg op

Det næste skridt i APV-processen er at gennemføre de løsninger og forebyggende tiltag, I har besluttet.

Når jeres tiltag har fungeret i en periode, skal I følge op og tjekke, om de har virket efter hensigten. Hvis ikke, skal I finde en anden løsning og opdatere jeres handlingsplan.

Hvor ofte skal APV-processen gennemføres?

I skal gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, dvs. i arbejdsmetoder eller ‑processer, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. Hvis I fx indfører ny teknologi, begynder at bruge andre stoffer eller materialer i produktionen, eller arbejdet ændrer karakter, så skal I vurdere, om det udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.

APV-processen skal med andre ord gennemføres, når det er relevant. Derudover skal I sørge for, at I kommer omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold, mindst en gang hvert 3. år.

Hvem skal deltage i APV-processen?

I virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation (AMO) skal AMO deltage i hele processen: AMO skal være med til at planlægge og gennemføre APV’en og følge op på handlingsplanen. I virksomheder med 9 eller færre ansatte, der ikke har en AMO, skal medarbejderne og ledere deltage på samme måde.

Det står jer frit for, hvilke metoder I bruger til at gennemføre jeres APV-processer – og det kan også være forskelligt afhængigt at arbejdsmiljøemne.

I behøver ikke gennemføre APV’en samlet for hele jeres virksomhed på én gang. Det vigtigste er, at I gennemfører en APV, når det er relevant, dvs. når der sker ændringer i arbejdet med betydning for arbejdsmiljøet.