Alle arbejdspladser med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering – i daglig tale kaldet APV. Men hvordan gennemfører man en APV? Hvilke krav skal den leve op til? Og hvorfor er det i det hele taget en god idé? Det kan du læse mere om her.
En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der hjælper jer med at systematisere arbejdet med jeres arbejdsmiljø. Formålet med APV’en er at sikre, at I som virksomhed får identificeret eventuelle risici og sat tiltag i gang, så risiciene bliver fjernet eller reduceret.
APV-processer skal gennemføres, når der sker ændringer i fx arbejdet, arbejdsmetoderne og arbejdsprocesserne, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. I skal dog som minimum sørge for at komme omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år. Det betyder, at hvis der ikke i mellemtiden har været anledning til at gennemføre en APV-proces for et givent arbejdsmiljøforhold, skal I minimum hvert tredje år afdække forholdet og lave en risikovurdering af det.
APV-processen omfatter både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø - det handler altså både om at forebygge ulykker og sygdom. Og i mange virksomheder er resultatet både øget trivsel og lavere sygefravær.
I virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation (AMO) skal AMO deltage i hele processen: AMO skal være med til at planlægge og gennemføre APV’en og følge op på handlingsplanen. I virksomheder med 9 eller færre ansatte, der ikke har en AMO, skal medarbejderne og ledere deltage på samme måde.
Det står jer frit for, hvilke metoder I bruger til at gennemføre jeres APV-processer – og det kan også være forskelligt afhængigt at arbejdsmiljøemne.
I behøver ikke gennemføre APV’en samlet for hele jeres virksomhed på én gang. Det vigtigste er, at I gennemfører en APV, når det er relevant, dvs. når der sker ændringer i arbejdet med betydning for arbejdsmiljøet.