Sidst revideret: 20. november 2024
En gode tone i restaurationsbranchen er ikke raketvidenskab
Med et fokus på menneskelig opførsel og respekt mellem kollegaer arbejder Alexandra og teamet hos Easy Peacy for en sundere kultur i køkkenet, der på én og samme tid sikrer professionalisme og plads til ”at være på en legeplads”. For hende handler et godt arbejdsmiljø om at skabe plads til begge dele under én fællesnævner: ordentlighed.
Spørger man Alexandra Bækgaard Carstensen, køkkenchef ved Easy Peacy, starter det gode arbejdsmiljø ved noget så grundlæggende som den gode tone:
”Det handler om at bruge sin sunde fornuft og behandle hinanden ordentligt,” siger Alexandra og fortæller, at et godt arbejdsmiljø ikke kræver mirakler, men en grundlæggende respekt og vilje til at insistere på at holde den gode tone.
Det kan lyde banalt, men det kommer af mange års erfaring, hvor Alexandra har set både branchens stjernestøv og skyggesider. Den erfaring har hun taget med sig ind i sin stilling som køkkenchef, hvor hun arbejder aktivt med at skabe og fastholde en sund arbejdskultur i alt fra arbejdstider til omgangstone.
For Alexandra er det blevet et mål at gøre det uden at gå på kompromis med den kreative og legende stemning, som hun værdsætter i køkkenet:
"Køkkenet er som en legeplads for os, hvor vi får lov til at være kreative og lidt barnlige i vores tilgang," fortæller Alexandra og fortsætter: "Det er fantastisk at kunne have det sjovt og være fælles om kreativiteten, mens vi samtidig arbejder virkelig hårdt for at levere gode resultater.”
"”Det handler om at bruge sin sunde fornuft og behandle hinanden ordentligt""
En branche med sin helt egen kultur – men en branche i udvikling
Med 10 års erfaring har Alexandra Bækgaard Carstensen oplevet arbejdsmiljøet både før og efter, at offentlighedens MeToo-søgelys ramte restaurationsbranchen i 2020.
”Det er et parallelt univers, hvor der gælder nogle helt særlige regler og normer,” fortæller Alexandra og henviser til den omgangstone, der altid har præget køkkenerne. Her kan humoren være grov, og Alexandra fortæller, at man som ung i branchen hurtigt tillærer sig den samme jargon, som dem man omgås.
”Men pludselig kommer man ud i den virkelige verden og finder ud af, at det faktisk ikke er særligt sjovt,” forklarer hun.
Alexandras oplever heldigvis, at der er sket en positiv udvikling de seneste år. Her har hun bemærket, hvordan både erfarne kokke og nye medarbejdere er begyndt at stille højere krav til et bedre arbejdsmiljø. Det er særligt de yngre generationer, der kommer ud på arbejdsmarkedet med nogle andre forventninger til arbejdsmiljøet.
”Folk er færdige med bare at finde sig i en dårlig kultur, og det er med til at udvikle branchen,” understreger hun.
Det gode arbejdsmiljø handler om mennesker, ikke profit
De fleste kan blive enige om, at der er et utal af gode årsager til at fokusere på at skabe et positivt arbejdsmiljø, men hos Easy Peacy er det hverken argumenter om fastholdelse af medarbejdere, stærkere teamkultur eller positive resultater på bundlinjen, der er hovedårsagen.
"På et helt menneskeligt plan er det vigtigt for os at skabe et godt miljø. Et godt miljø betyder selvfølgelig, at medarbejderne er glade og trives, og når de er det, performer de også bedre. Men det er ikke dér, den ligger for os, og det er ikke derfor, vi gør det. Det handler helt basalt om, at folk skal have det godt,"
For hende er alt det andet en bonuseffekt – en kærkommen en af slagsen – men det er ikke argumentet for, at man på Easy Peacy aktivt arbejder med miljøet. For Alexandra er det en kerneværdi, at et sundt arbejdsmiljø starter med en gensidig respekt for de mennesker, man arbejder med – og det behøver ikke at være mere komplekst end det.
Et råd fra branchen til branchen: Drop den hårde tone
Spørger man Alexandra om hendes bedste råd til andre ledere i restaurationsbranchen, der arbejder med arbejdsmiljø, er svaret klart:
”Man skal bare opføre sig ordentligt og tale ordentligt. Det er så basalt,” siger Alexandra og fortsætter:
”Der skal mere fokus på den hårde tone. Hvis man føler, at den begynder at komme op, skal man få den stoppet”.