Sidst revideret: 7. november 2024
Gode råd til dig, der er medarbejder
Som medarbejder er der meget, du kan gøre for at bidrage til et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Sådan kan du hjælpe med at gøre arbejdspladsen til et rart sted
- Bidrag til et inkluderende arbejdsfællesskab.
Invitér dine udenlandske kollegaer med til sociale aktiviteter og i jeres fællesskab på arbejdspladsen. Tal fx engelsk sammen, hvis der er en, der ikke taler dansk. - Vær venlige og professionelle over for hinanden – også når der er travlt.
- Sig tydeligt fra og søg hjælp hos din leder, kollega eller arbejdsmiljørepræsentant, hvis du oplever, at du eller din kollega bliver udsat for nedværdigende behandling, chikane eller diskrimination.
- Har du brug for at tale om dit arbejdsmiljø, er du velkommen til at ringe til Arbejdstilsynets Call Center (7012 1288). Vi vil gerne hjælpe dig
Ved du, hvem der er din arbejdsmiljørepræsentant?
Alle virksomheder med mere end 10 ansatte skal have en arbejdsmiljørepræsentant. Din arbejdsmiljørepræsentant er medarbejdernes talerør i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO) og bidrager til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Oplever du udfordringer med arbejdsmiljøet, eller har du ideer til, hvordan I kan styrke trivslen på jeres arbejdsplads, kan du derfor gå til din arbejdsmiljørepræsentant.
Kontakt Arbejdstilsynet
Har du spørgsmål til dit arbejdsmiljø? Så er du meget velkommen til at ringe til Arbejdstilsynet.
Tlf.: 70 12 12 88