Sidst revideret: 31. december 2023
Sådan håndterer I sygefravær
Hvad du kan gøre som arbejdsgiver og som medarbejder ved sygefravær.
Det kan du gøre som arbejdsgiver
Når sygdommen melder sin ankomst, er der en række regler, som er gode at have styr på. Blandt andet har reglerne betydning for, om virksomheden kan få udbetalt sygedagpengerefusion.
Du kan læse om regler og pligter ved sygdom her:
Arbejdsgiverens pligter, når din medarbejdere er længerevarende syg
Sådan kan du hjælpe din sygemeldte medarbejder godt tilbage til jobbet
Det kan du gøre som medarbejder
Som medarbejder kan du søge om sygedagpenge, hvis du er syg og enten ledig, lønmodtager eller forsikret selvstændig.
Læs her om din mulighed for sygedagpenge
Handlingspakke med gode værktøjer til at håndtere sygefravær
Her kan du finde en handlingspakke med gode og enkle redskaber til, hvordan du som arbejdsgiver kan håndtere sygefravær.