Sidst revideret: 18. juni 2024
Bygherrens pligter i byggeperioden
Bygherren har i byggeperioden ansvar for at udpege en eller flere arbejdsmiljøkoordinatorer og sikre sig, at de udfører deres opgaver
Desuden har bygherren også ansvar for fx opdatering af Plan for sikkerhed og sundhed (PSS).
Bygherren har ansvar for, at koordinator udfører sine opgaver
Bygherren skal sikre, at koordinatoren sørger for at:
- Planlægge de forskellige arbejder eller arbejdsfaser, som virksomhederne (entreprenørerne) på byggepladsen skal udføre samtidigt eller efter hinanden,
- Tilrettelægge samarbejdet mellem virksomhederne for at forebygge sundhedsrisici og ulykker,
- Virksomhederne bruger de overordnede forebyggelsesprincipper på en sammenhængende måde, bl.a. i forbindelse med planlægningen af de forskellige arbejdsprocesser.
Læs mere om overordnede forebyggelsesprincipper i Bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Bygherrens pligter - Bekendtgørelse 117 - 2013 - med senere ændringer
- Virksomhederne bruger Plan for sikkerhed og sundhed (PSS), når der er behov for det, samt at planen og journalen løbende opdateres
Plan for sikkerhed og sundhed (PSS)
- Arbejdsgiveren har kontrol med, at arbejdsprocesserne bliver gennemført efter forskrifterne.
- At koordinatoren fører kontrol med virksomhedernes forpligtigelser i forhold til sikkerhedsforanstaltninger i fællesområderne.
Bygherrens pligter i fællesområderne
Krav og opgaver i forhold til udenlandske virksomheder
Der gælder de samme krav til bygherren, når udenlandske virksomheder og udenlandske ansatte arbejder på byggepladsen.