Sidst revideret: 23. april 2025
Arbejdstilsynets profiler på de sociale medier
Arbejdstilsynet benytter sociale medier til kommunikation om arbejdsmiljø og har profiler, som borgere og virksomheder kan vælge at følge. Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Hvorfor har vi oplysninger om dig?
Arbejdstilsynet er til stede på sociale medier fx LinkedIn, Facebook, Instagram og YouTube for at udbrede indhold om arbejdsmiljø samt synliggøre vores arbejde og ledige stillinger.
Vi behandler dine personoplysninger, når du kommenterer, tagger Arbejdstilsynet eller ’synes godt om’ vores opslag.
Behandling af dine personoplysninger sker på baggrund af offentlig myndighedsudøvelse efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e for almindelige og fortrolige personoplysninger. For følsomme personoplysninger, behandles oplysningerne efter artikel 9 stk. 2 litra e. Vi behandler kun følsomme oplysninger i det omfang, du selv har offentliggjort oplysningerne for os fx, hvis du skriver følsomme oplysninger i en kommentar til vores opslag.
Dataansvar
Arbejdstilsynet bemærker, at styrelsen deler dataansvar med LinkedIn, Facebook, Instagram og YouTube, som Arbejdstilsynet anvender i erhvervsmæssige sammenhæng. Du skal derfor være opmærksom på, at disse kan registrere dine personoplysninger. Hvordan det sociale medie behandler dine personoplysninger, ligger uden for Arbejdstilsynets kontrol og er udelukkende et forhold mellem dig og det sociale medie. Vi opfordrer dig derfor til at læse de sociale mediers betingelser og vilkår samt privatlivspolitik grundigt, inden du afgiver personoplysninger.
Når du interagerer med Arbejdstilsynets sider på fx LinkedIn, Facebook, Instagram og YouTube, kan vi se dit navn og andre øvrige personoplysninger, du har gjort offentligt tilgængeligt på din profil, samt IP-adresse. Indsamlingen af de oplysninger sker, hvis du har oprettet en bruger på det sociale medie. Hvis ikke du har en profil registeret, behandles der stadig oplysninger omkring din IP-adresse, når du tilgår vores profil. Så længe du følger vores side, har vi adgang til dit navn og dine oplysninger i din tagline.
Vi benytter Facebook som kanal til at nå ud til medarbejdere og ledere med vigtige budskaber om arbejdsmiljø. Det kan fx være i forbindelse med kampagner om sikkerhed eller indhold, der sætter fokus på gode råd og løsninger, der kan inspirere til et godt arbejdsliv.
Arbejdstilsynet benytter primært Instagram som kanal til at nå ud til den yngre målgruppe med vigtige budskaber og kampagner om arbejdsmiljø. Vi benytter også Instagram til at fortælle om Arbejdstilsynets arbejde og gøre opmærksom på ledige stillinger.
Arbejdstilsynet benytter LinkedIn som kanal til at nå ud til ledere og medarbejdere med vigtige budskaber og kampagner om arbejdsmiljø. Samtidig benytter vi LinkedIn til at gøre opmærksom på ledige stillinger og at synliggøre Arbejdstilsynet som en attraktiv arbejdsplads.
- YouTube
I forbindelse med kampagner opretter vi i nogle tilfælde annoncer til at nå vores målgruppe med relevante og vigtige budskaber. Derudover forholder Arbejdstilsynet sig passiv på YouTube.
Hvordan opbevarer vi dine personoplysninger?
Arbejdstilsynet arkiverer ikke kommentarer, der er udtryk for meningstilkendegivelser. Spørgsmål om arbejdsmiljø eller Arbejdstilsynets arbejde samt klager betragtes som enhver anden henvendelse og vil blive besvaret og arkiveret. Indeholder henvendelsen fortrolige eller følsomme personoplysninger, eller har henvendelsen retsstridigt indhold, skjules eller slettes kommentaren, der samtidig arkiveres.
Vi opbevarer oplysninger om dig, så længe vi har behov for det eller pligt til det. Dine oplysninger opbevares sikkert og fortroligt i it-systemer, hvor adgangen er kontrolleret og begrænset til de medarbejdere, der har et arbejdsbetinget behov.
Hvem modtager dine personoplysninger?
Vi hverken overfører eller videregiver de personoplysninger, vi er dataansvarlige for på de sociale medier til tredjelande.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Du har ret til:
- Indsigt – du har ret til at få at vide, hvilke oplysninger, vi har om dig samt en række yderligere oplysninger.
- Berigtigelse – du har ret til at bede os om at få rettet oplysninger, som er forkerte eller vildledende.
- Begrænsning – du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
- Sletning – du har i særlige tilfælde ret til at få slettet de oplysninger, som vi behandler om dig.
- Indsigelse – i visse tilfælde har du ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Der gælder dog efter databeskyttelsesreglerne en række undtagelser til disse rettigheder.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder.
Vejledning om de registreredes rettigheder - Datatilsynet - pdf
Her kan du klage over behandlingen af dine personoplysninger
Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger.
Du kan også klage til Datatilsynet:
Almindelige mails er ikke krypterede, så vi foreslår, at du sender en besked som digital post fra e-Boks eller www.borger.dk til Arbejdstilsynet som modtager, hvis din henvendelse indeholder fx private oplysninger eller CPR-nummer.
Kontakt Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Hvis du har spørgsmål til vores behandling heraf, er du altid velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø
CVR-nr.: 21 48 18 15
Kontakt data-beskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
Ved brev:
Holmens Kanal 20
1060 København
att. "databeskyttelsesrådgiver"