Sidst revideret: 10. juli 2024
Påtale
Kvalitetsprocedure G-208. Anvendelsesområde: Generelt for tilsyn. Ansvarlig enhed: AFC, JF. Ikrafttræden: 1. juli 2016. Senest revideret: 1. februar 2024 - under revision.
Påtale er en afgørelsestype, der fastslår, at virksomheden har overtrådt arbejdsmiljølovgivningen, men ikke pålægger virksomheden en handlepligt.
Vær opmærksom på, at en påtale ikke kan træde i stedet for et strakspåbud, da der træffes afgørelse om strakspåbud på selve tilsynsbesøget.
Anvendelsesområde
Det er et generelt krav for at kunne afgive en påtale, at observationer, oplysninger mv. om overtrædelsen har en sådan karakter, at konstateringskravene i afsnit A eller B i At-intern instruks IN-18-8 om konstatering af overtrædelser er opfyldt.
I. Påtale skal anvendes i følgende fire situationer (A, B, C, D)
A. Virksomheden retter op på forholdet efter Arbejdstilsynet har konstateret overtrædelsen, men før Arbejdstilsynet træffer afgørelse
I følgende situationer skal der afgives en påtale:
1a. Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse og hører virksomheden på stedet. Inden Arbejdstilsynet træffer afgørelse, konstaterer Arbejdstilsynet selv eller får besked om, at forholdet er bragt i orden.
1b. Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelsen og varsler en skriftlig høring. Inden Arbejdstilsynet sender høringen, får Arbejdstilsynet besked om at forholdet er bragt i orden.
1c. Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelsen og sender efterfølgende en skriftlig høring. Arbejdstilsynet får besked om, at forholdet er bragt i orden før Arbejdstilsynet træffer afgørelse.
B. Ulykkesundersøgelser
Der skal afgives en påtale i forbindelse med ulykkesundersøgelser, hvor det kan konstateres, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen i forbindelse med en ulykke, men hvor forholdet er bragt i orden, inden Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, eller hvor det pågældende arbejde ikke længere udføres.
Konstateringen kan ske på baggrund af fx oplysninger fra en politirapport og/eller oplysninger fra virksomheden. Læs nærmere om kravene til konstatering i situationer, hvor arbejdet ikke blev udført under Arbejdstilsynets besøg i At-intern instruks IN-18-8 om konstatering af overtrædelser afsnit 2B.
For overtrædelser som ikke er begået i tæt tilknytning til Arbejdstilsynets konstatering, skal det nøje overvejes om de modtagne oplysninger, observationer m.v. stadig i tilstrækkelig grad kan dokumenteres.
Denne type påtale kan fx afgives i forbindelse med undersøgelse af akut-ulykker og i forbindelse med undersøgelse af kvoterede ulykker. (For incidenstilsyn se nedenfor under II.)
Den tilsynsførende skal afgive påtale i forhold til materielle overtrædelser, som har direkte tilknytning til ulykkesårsagen - dvs. i forbindelse med et fald til lavere niveau, kan der fx afgives påtale om manglende sikring mod nedstyrtning. Der skal ikke afgives påtale om fx manglende AMO og APV, selvom det oplyses, at der først er blevet etableret AMO eller gennemført en APV efter ulykken.
Ex: En traverskran falder ned over en ansat, fordi traversskinnen mangler endestop. Arbejdstilsynet undersøger ulykken 14 dage senere. På det tidspunkt er kranen fjernet, en ny kran er installeret og der er installeret endestop. Her skal der afgives en påtale.
C. Overtrædelser af projekterende/rådgivere, hvor den faktiske byggeproces ikke kan ændres
Tilsyn hvor den tilsynsførende konstaterer, at der er sket en overtrædelse af den projekterende/rådgiverens pligter, og hvor den faktiske byggeproces ikke kan ændres.
Ex: Ved besøg på byggeplads, hvor der er begrundet mistanke om, at bygningsdele der rives ned indeholder PCB konstateres det, at bygherrens rådgiver ikke har overholdt sin pligt til at rådgive bygherren om hvilke forundersøgelser, der bør foretages. Samtidig er arbejdet så langt fremskredet, at den faktiske byggeproces ikke kan ændres. Her skal der afgives en påtale til rådgiveren.
Ex: Projekterende/rådgiver har planlagt et byggeri med vinduer som er ret store og som skal placeres under forhold, hvor det ikke er muligt at anvende egnede tekniske hjælpemidler. Byggeprocessen er så fremskreden, at byggeriet ikke kan ændres. Her skal der afgives en påtale til rådgiveren.
Afgivelsen af en påtale til den projekterende/rådgiver udelukker ikke, at der kan afgives påbud m.v. til en virksomhed om fx udførelsen af den konkrete arbejdsopgave.
D. Tilsyn med udsættelse for asbest
Der skal afgives en påtale i forbindelse tilsyn med udsættelse for asbest, hvor det kan konstateres, at der er sket en overtrædelse i forbindelse med udsættelse for asbest, men hvor forholdet er bragt i orden, inden Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, eller hvor det pågældende arbejde ikke længere udføres.
Konstateringen kan ske på baggrund af fx oplysninger fra en politirapport og/eller oplysninger fra virksomheden. Læs nærmere om kravene til konstatering i situationer, hvor arbejdet ikke blev udført under Arbejdstilsynets besøg, i At-intern instruks IN-18-8 om konstatering af overtrædelser.
For overtrædelser, som ikke er begået i tæt tilknytning til Arbejdstilsynets konstatering, skal det nøje overvejes, om de modtagne oplysninger, observationer m.v. stadig i tilstrækkelig grad kan dokumenteres.
Den tilsynsførende skal afgive en påtale ift. materielle overtrædelser, dvs. overtrædelser som har indebåret en direkte risiko for udsættelse for asbest. Fx kan der afgives en påtale til arbejdsgiver om manglende sikring mod udsættelse for støv fra asbestholdige materialer og en påtale til bygherre om manglende medvirken til, at arbejdsgiverne på en byggeplads kan udføre arbejdet forsvarligt.
Når der i forbindelse med et tilsynsbesøg på et arbejdssted er forhold, der peger på, at der er foregået asbestarbejde, skal den tilsynsførende undersøge nærmere, om arbejdet er foregået i overensstemmelse med reglerne. Tegn på nyligt udført asbestarbejde kan fx være skiltning, et nyrenset tag mv. sammenholdt med oplysninger fra fx BBR registeret eller undersøgelsesrapporter, der viser, at ejendommen indeholder asbest. Den nærmere undersøgelse kan fx ske ved at indhente nærmere oplysninger om arbejdet fra bygherren og den udførende virksomhed eller fra relevante myndigheder, fx miljømyndighederne.
Der skal normalt ikke afgives en påtale om formelle overtrædelser af asbestreglerne fx manglende arbejdsplan eller manglende asbestprotokol. Dog skal der gives en påtale om manglende anmeldelse af asbestarbejdet, når der samtidig gives en påtale om en eller flere materielle overtrædelser, og det samtidig konstateres, at virksomheden har overtrådt anmeldelsesreglerne.
Ex 1. Ansatte på en byggeplads er blevet udsat for asbest, fordi de har arbejdet i et område, hvor der er blevet foretaget mangelfuld rengøring efter en forudgående asbestsanering. Forekomsten af asbest i området er dokumenteret med en analyserapport, og arbejdsgiver har registreret de ansatte i en protokol, hvoraf det fremgår, at de har arbejdet i området uden beskyttelsesforanstaltninger. På tidspunktet for Arbejdstilsynets besøg på byggepladsen, er der blevet gjort rent i området. Her skal afgives en påtale.
Ex 2. En virksomhed har renset et asbestholdigt tag med en konventionel højtryksspuler. På tidspunktet for Arbejdstilsynets besøg er tagrensningen overstået, men udstyret står på grunden og arbejdsgiver bekræfter, at det har været anvendt til arbejdet. Her skal afgives en påtale.
Ex 3. Arbejdstilsynet kommer ud til en ejendom, hvor der ikke foregår arbejde, men hvor der står et skilt med et virksomhedsnavn, og hvor udseendet på taget indikerer, at der er tale om et asbestholdigt tag, de er blevet renset for nyligt. I BBR-registeret står der, at taget indeholder asbest. Bygherren (husets ejer) oplyser, at der er inden for de seneste dage er udført arbejde med afrensning af taget. Den udførende virksomhed oplyser, at arbejdet er blevet udført med konventionel højtryksspuler. Her skal der afgives en påtale.
II Påtale kan anvendes ifm incidenstilsyn
Hvis der på et incidenstilsyn kommer oplysninger om tidligere overtrædelser, skal der som udgangspunkt ikke afgives en påtale.
Der kan dog afgives en påtale for en tidligere overtrædelse, hvis overtrædelsen medførte en ulykke. Det er dog et krav, at der er tale om en væsentlig overtrædelse, og at der var betydelig fare i den konkrete arbejdssituation.
For overtrædelser som ikke er begået i tæt tilknytning til Arbejdstilsynets konstatering, bør det nøje overvejes om de modtagne oplysninger, observationer m.v. stadig i tilstrækkelig grad kan dokumenteres.
Strafferetlige overvejelser
Ved en påtale, hvor overtrædelsen giver anledning til en rapport om grov overtrædelse vil det fremgå af afgørelsen, at sagen efter fast praksis er overgivet til juridisk vurdering af, om der på baggrund af overtrædelsen er grundlag for at anmelde virksomheden til politiet eller udstede en administrativ bøde.
Høring
Der skal som udgangspunkt høres over afgørelser om påtale. I situation A 1a og 1c er der dog hørt over det tiltænkte påbud, så her skal der ikke foretages yderligere høringer. I de resterende situationer, hvor der afgives en påtale, skal der før der træffes en afgørelse være foretaget høring over, at man vil træffe en afgørelse om påtale.
Tilsynsform: Reaktioner