Gå til hovedindholdet

Indhold

Tilsynsprocedure for grundtilsyn

Sidst revideret den:

11. april 2025

Denne tilsynsprocedure beskriver Arbejdstilsynets interne retningslinjer til tilsynsførende, der fører grundtilsyn. Denne skal ses i sammenhæng med basistilsynsproceduren, der gælder alle tilsyn.

Kort overblik over grundtilsyn

  • Om grundtilsyn

    Ved et grundtilsyn skal du se på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer på en produktionsenhed (p-enhed). Tilsynet er som udgangspunkt uanmeldt.

    Et grundtilsyn omfatter:

    • Gennemgang af p-enhedens fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
    • P-enhedens relevante funktioner, fx rengøring, kantine, produktion, lager og administration.
    • Grupper af ansatte, fx unge, udekørende, personale med natarbejde, skæve arbejdstider mv.
    • Det formelle arbejdsmiljøarbejde, fx arbejdspladsvurdering (APV), AMO mv.

    Du kan vælge at afdække en repræsentativ del af arbejdsmiljøet på p-enheder med mere end 100 ansatte, eller på p-enheder hvor du ud fra en helhedsbetragtning af de fysiske rammer, arbejdsfunktioner og organisering vurderer, at det er tilstrækkeligt.

Overordnet fokus på grundtilsyn

  • P-enhedens materielle arbejdsmiljøproblemer
    • Fokuser på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i branchen.
    • Fokuser på arbejdsmiljøproblemer nævnt i eventuelle ulykkesanmeldelser, klager eller anmeldelser af erhvervssygdomme.
  • P-enhedens formelle arbejdsmiljøarbejde
    • Arbejdsmiljøorganisation (AMO) og systematisk arbejdsmiljøarbejde
    • Årlig arbejdsmiljødrøftelse
    • Arbejdspladsvurdering (APV) og skriftlig handlingsplan
    • Arbejde med farlige stoffer og materialer eller med kræftfremkaldende stoffer
    • Brugsanvisninger til tekniske hjælpemidler
    • Periodiske eftersyn af tekniske hjælpemidler
    • Besigtigelsesskilt på trykbærende udstyr herunder køleanlæg
  • Anmeldte ulykker

    Spørg p-enheden, om der har været ulykker, og vejled om reglerne for anmeldelse.

  • Rygepolitik

    Kontroller at virksomheden har en skriftlig rygepolitik.

Grundtilsyn over flere besøg

  • Hvornår kan et grundtilsyn bestå af flere besøg?

    Der kan være situationer, hvor det er nødvendigt, at du eller en kollega vender tilbage en eller flere gange.

    Fx hvis:

    • Det er ikke muligt at afdække arbejdsmiljøet på et besøg på grund af p-enhedens størrelse.
    • Der er behov for at afdække komplekse arbejdsmiljøproblemer.
    • Det er nødvendigt at se en arbejdsproces, som foregår på et andet tidspunkt eller på skiftende arbejdssteder.
    • De relevante personer er ikke til stede.

    Aftal dato og tidspunkt for nyt besøg med p-enheden.

  • Hvor lang tid kan et tilsynsforløb strække sig over?

    Du skal færdiggøre tilsynsforløbet indenfor 8 uger. Efter en konkret faglig vurdering kan et tilsynsforløb vare op til 4 måneder.

    Afdæk det resterende arbejdsmiljø på et andet tilsyn, hvis grundtilsynet ikke er afsluttet indenfor 4 måneder.

Særregler og undtagelser

  • Brancher med midlertidige og skiftende arbejdssteder

    Hvis de skiftende eller midlertidige arbejdssteder udgør en væsentlig del af p-enhedens arbejdsområde, skal du gennemføre tilsyn på et par af dem. Ved meget store p-enheder kan du føre tilsyn med mere end 2 arbejdssteder.

    Du skal starte grundtilsynet der, hvor det er mest hensigtsmæssigt, uanset om det er på det midlertidige arbejdssted eller på virksomhedens hjemadresse.

    Kontrol gennem interview

    Arbejdsfunktioner som vanskeligt kan kontrolleres ved besøg, fx sælgerjob, levering af varer mv., kan kontrolleres ved interview med relevante medarbejdere samt en vurdering af de tekniske hjælpemidler, der bruges i arbejdet.

  • Forudgående kontakt til p-enheden

    Du må ringe til følgende typer af virksomheder:

    • P-enheder med midlertidige og skiftende arbejdssteder.
    • P-enheder, der er registreret med et ukendt antal ansatte eller ved mistanke om, at der mindre end et årsværk ansat.
    • P-enheder på mindre øer uden broforbindelse.
    • Sæsonbetonede virksomheder inden for hotel, restauration, kultur og underholdning.
    • Dagpleje i private hjem.
    • Transport af gods og passagerer (se undtagelser herunder).[1]

    [1] Undtagelser inden for transport:

    • Sø- og kysttransport af gods
    • Lufttransport af gods
    • Oplagrings- og pakhusvirksomhed
    • Stationer, godsterminaler mv.
    • Drift af betalingsveje, - broer og –tunneler
    • Erhvervshavne
    • Bugserings-, bjærgnings- og redningsvæsen mv.
    • Serviceydelser ved luftfart
    • Godshåndtering
    • Ruteflyvning
    • Charter- og taxiflyvning.
  • Virksomheder der er omfattet af partsaftaler

    Du må ikke føre tilsyn med arbejdsmiljøproblemer, der er omfattet af en partsaftale.

  • Virksomheder der er fritaget for grundtilsyn

    Du må ikke gennemføre et grundtilsyn i følgende tilfælde:

    • P-enheden har et af Arbejdstilsynet anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
    • P-enheden har mindre end et årsværk ansat.
    • Arbejdet udføres i arbejdsgiverens private husholdning, fx af en au pair.
    • Arbejdet udføres af familiemedlemmer i arbejdsgiverens husstand.

Ansvarlig afdeling i Arbejdstilsynet: Kontoret for Tilsyn og Ordnede Forhold

Gælder fra: 1. maj 2021

Omskrivning af kvalitetsprocedurer for risikobaseret tilsyn (RT-1 - RT-15)

Indhold

Indhold

Sidst revideret: 11. april 2025

Henter PDF