Gå til hovedindholdet

Arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer på byggepladser

En koordinator af sikkerheds- og sundhedsarbejdet på store bygge- og anlægsprojekter skal have gennemført en arbejdsmiljøuddannelse, før bygherren må udpege vedkommende som koordinator.

Når to eller flere virksomheder skal arbejde på en byggeplads samtidig, skal bygherren udpege en arbejdsmiljøkoordinator, som skal koordinere arbejdet med sikkerhed og sundhed. Der skal både være en koordinator i projekteringsfasen og under udførelsen af bygge- og anlægsarbejdet.

Koordinatoren skal have den nødvendige viden i forhold til byggepladsens størrelse, og på store byggepladser skal koordinatoren også have gennemført den særlige arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer. En stor byggeplads defineres her som en bygge- og anlægsplads, hvor arbejdsgiverne tilsammen har flere end 10 personer beskæftiget på byggepladsen samtidig.

Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer henvender sig til personer, som i forvejen har sagkyndig viden om bygge- og anlægsområdet, herunder praktisk erfaring i ledelse af bygge- og anlægsarbejde.

Formålet med arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer er, at klæde dem på til at lede og koordinere arbejdsmiljøarbejdet i projekteringsfasen og under udførelsen af byggearbejdet. Undervisningen har bl.a. fokus på rollen som procesleder, principper for forebyggelse og løsning af de konkrete opgaver. Fx planlægning og koordinering af arbejdet i fællesområder, arbejde med planen for sikkerhed og sundhed (PSS), afholdelse af sikkerhedsmøder mv.

Praktiske oplysninger

Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer er på 37 timer og strækker sig mindst over 4 dage. Som et led i uddannelsen skal deltagerne gennemføre en praktisk opgave på virksomheden. Tiden, der går med løsningen af opgaven ligger uden for de 37 timer, der er afsat til kurset.

Når hele uddannelsen er gennemført, får deltageren et kursusbevis.

Sidst revideret: 12. august 2024

Henter PDF