Gå til hovedindholdet

Nye regler om arbejdstid og ændrede regler om hvileperiode pr. 1. juli 2024

Den 1. juli er reglerne om arbejdstid og reglerne om hvileperiode ændret, så de er i overensstemmelse med EU-domstolens praksis.

Beskæftigelsesministeriet har ansvaret for reglerne om arbejdstid, mens Arbejdstilsynet administrerer reglerne om hvileperiode og fridøgn.

Få svar på de mest gængse spørgsmål om regelændringerne her:

Ændrede regler om arbejdstid

  • Hvad går de nye regler om arbejdstid ud på?

    De nye regler går bl.a. ud på,

    • At arbejdsgiveren skal registrere de ansattes arbejdstid
    • At arbejdsmarkedets parter i overenskomster kan aftale, at der kan indgås individuelle aftaler med de enkelte ansatte om, at de arbejder ud over 48 timer om ugen, som hidtil har været grænsen.
  • Skal man registrere arbejdstiden?

    Ja, fra den 1. juli 2024 er der krav om, at arbejdsgiveren registrerer de ansattes arbejdstid. 

    Reglerne hører under Beskæftigelsesministeriet, som kan svare på spørgsmål, fx om hvornår og hvordan arbejdstiden skal registreres.

  • Hvad er formålet med arbejdstidsregistreringen?

    Formålet med registrering af de ansattes arbejdstid er at gøre det muligt at se,

    • om reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid overholdes, og
    • om reglerne om daglig hvileperiode og ugentligt fridøgn overholdes
  • Kan Arbejdstilsynet bruge registreringen af arbejdstid?

    Ja, Arbejdstilsynet kan bede om at se registreringerne af arbejdstiden. Fx hvis Arbejdstilsynet har mistanke om, at reglerne om hvileperiode eller fridøgn ikke er overholdt. 

Ændrede regler om hvileperiode og fridøgn

Sidst revideret: 2. juli 2024

Henter PDF