Hvad gør forsikringsselskabet, når en arbejdsulykke er anmeldt?
Når en arbejdsulykke er anmeldt i EASY sendes den til arbejdsulykkesforsikringsselskabet, der herefter tager stilling til, om der kan udbetales erstatning for udgifter til behandling, genoptræning, hjælpemidler mm.
Hvis forsikringsselskabet har en forventning om, at den tilskadekomne vil have ret til godtgørelse for varigt mén, erstatning for erhvervsevnetab eller uddannelsesgodtgørelse, sender forsikringsselskabet anmeldelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der herefter tager stilling til, om tilskadekomne har ret til erstatning mv.
Hvis forsikringsselskabet er i tvivl om, hvorvidt der er tale om en arbejdsulykke, eller hvis der er forventning om, at tilskadekomne har ret til godtgørelse for varigt mén, erstatning for erhvervsevnetab eller uddannelsesgodtgørelse, skal forsikringsselskabet oversende sagen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der herefter skal vurdere, om sagen kan anerkendes som en arbejdsskade, og om tilskadekomne kan tilkendes godtgørelse og erstatning.