På denne side kan I se, hvordan I kan forberede jer til tilsynsbesøget.
I kan læse om, hvordan selve tilsynsbesøget forløber og om kravene til jeres arbejdsmiljø. Og I kan bruge tjeklisten til hurtigt at tjekke, om I har orden på de papirer, der dokumenterer, at I har styr på jeres arbejdsmiljøarbejde.
Tilsynet er et såkaldt grundtilsyn. Vi kan også komme på et specialtilsyn, men her vil både forløb og indhold være anderledes.
Tilsynsbesøget
Tilsynsbesøget omfatter 3 elementer:
Vi kontrollerer jeres arbejdsmiljøarbejde
Vi kontrollerer, om I har en gyldig arbejdspladsvurdering (APV). I virksomheder med mindst 10 ansatte spørger vi også ind til jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Vi beder også ofte om at se forskellige former for dokumentation. Det kan fx være brugsanvisninger til maskiner og tekniske hjælpemidler eller dokumentation for, at ansatte, der kører gaffeltruck, har et gaffeltruckcertifikat.
Tjekliste til virksomheder med 1-9 ansatte
Tjekliste til virksomheder med mindst 10 ansatte
Vi kontrollerer jeres arbejdsmiljø
Vi kontrollerer, om I lever op til arbejdsmiljøreglerne. Det gør vi ved en rundgang på virksomheden, hvor vi sætter fokus på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i branchen.
Gennemgangen af arbejdsmiljøet omfatter både jeres hovedaktiviteter, fx butik, kontor eller værksted, og alle andre arbejdsfunktioner i jeres virksomhed, fx kantine og rengøring.
På virksomheder med midlertidige og skiftende arbejdssteder gennemgår vi både arbejdsmiljøet på hjemadressen og på et par af de andre arbejdssteder.
Brug arbejdsmiljøvejviseren til af finde og løse de typiske arbejdsmiljøproblemer i jeres branche
Vi sammenfatter tilsynsbesøget
Vi afslutter tilsynsbesøget med at orientere jer om konsekvenserne af tilsynet. I får også en besøgsrapport, der beskriver, hvad vi har set under besøget, og hvad der vil ske bagefter.
Hvis der ikke er væsentlige problemer i jeres arbejdsmiljø, får I en grøn smiley på vores hjemmeside.
Hvis tilsynet viser, at der er væsentlige problemer i jeres arbejdsmiljø, får I fx et påbud om at bringe forholdene i orden inden en bestemt dato, et strakspåbud om at udbedre fejlene med det samme eller et forbud mod at arbejde videre, indtil arbejdet kan foregå forsvarligt. Virksomheden får samtidig en gul eller en rød smiley på vores hjemmeside.