Sidst revideret: 28. januar 2025
Helbredsundersøgelser
Ifølge asbestbekendtgørelsen skal ansatte have adgang til en helbredsundersøgelse, inden de påbegynder et asbestarbejde og om nødvendigt med regelmæssige mellemrum herefter og mindst én gang hvert 3. år.
En arbejdsgiver har pligt til at give ansatte, der udfører asbestarbejde, adgang til en helbredsundersøgelse. Det er op til de ansatte at vælge, om de vil benytte sig af muligheden.
De ansatte skal have mulighed for en helbredsundersøgelse, inden de begynder at udføre asbestarbejde og mindst én gang hvert tredje år, så længe de udfører asbestarbejde. Denne pligt gælder ikke over for ansatte, der udfører asbestarbejde med lavt støvniveau.
Asbestarbejde med lavt støvniveau
Pligten gælder heller ikke over for ansatte, der udfører andet arbejde, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv, eller ansatte, der uforvarende udsættes for asbeststøv uden selv at udføre et asbestarbejde, fx ved kort ophold eller besøg på en byggeplads med asbestarbejde.
Arbejde med risiko for udsættelse for asbeststøv
Hvis en person fx har lungesymptomer, har det betydning at få undersøgt årsagen, herunder at få vurderet om symptomerne har sammenhæng med arbejdet.
En helbredsundersøgelse følger sundhedsvæsenets almindelige regler, procedurer og praksis. Den skal udføres af arbejdsmedicinske klinikker eller afdelinger, herunder arbejdsmedicinske ambulatorier, eller af andre lignende sagkyndige. En læge skal være involveret i undersøgelsen, evt. ved overdragelse til en sygeplejerske.
Virksomheden afholder udgiften ved helbredsundersøgelsen. Arbejdsgiveren skal sørge for, at helbredsundersøgelsen kan foregå uden tab af indtægt for de ansatte og så vidt muligt i arbejdstiden.
Den, der forestår helbredsundersøgelsen, indsender resultaterne heraf til Arbejdstilsynet og orienterer den undersøgte ansatte om resultatet. Resultaterne må ikke overlades til arbejdsgiveren.