Gå til hovedindholdet

Kom godt i gang som ny arbejdsmiljørepræsentant

Er du nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant og måske lige kommet hjem fra dit første kursus? Eller trænger du bare til at få opdateret din viden? Så læs med på de gode råd her.

Som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant er der mange opgaver at tage fat på, men hvor skal man starte? Her finder du 7 forslag til, hvordan du kommer i gang.

7 gode råd til den nye arbejdsmiljørepræsentant

1. Tal med din forgænger

En god måde at få et hurtigt overblik på er ved at tale med din forgænger på posten. Aftal et møde, hvor I gennemgår de opgaver, du skal løse. Sørg for undervejs at stille spørgsmål til de ting, du er i tvivl om.

2. Find ud af, om der er aktuelle sager, der skal følges op på

Læs de tidligere referater fra møderne i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Find ud af om den årlige arbejdsmiljødrøftelse har været holdt, og hvilke fokusområder I skal arbejde med i det kommende år. Er der aktuelle sager, der skal følges op på?

3. Find ud af, hvordan jeres arbejdsmiljøorganisation ser ud

Virksomhederne kan vælge at tilrettelægge arbejdsmiljøarbejdet og indrette arbejdsmiljøorganisationen (AMO) på mange forskellige måder. Det er derfor en god ide at starte med at finde ud af, hvordan AMO ser ud på din arbejdsplads.

  • Hvem sidder i AMO?
  • Er der mere end en arbejdsmiljøgruppe, og hvilke områder dækker de?
  • Hvordan fungerer samarbejdet?

Det er også en god ide at få klarlagt, hvem dine vigtigste samarbejds- og alliancepartnere er, både eksternt og internt på arbejdspladsen.

Tjek jeres intranet eller spørg din forgænger, hvis der er oplysninger, du mangler.

4. Afklar forventningerne til din rolle

Det er en god ide at afklare de forventninger, som du selv og andre har til din nye funktion. Den nemmeste måde er at spørge dem, der kan have forventninger til dig. Det kan være:

  • Ledelsen i arbejdsmiljøgruppen
  • Kolleger eller medarbejdere
  • Den øvrige arbejdsmiljøorganisation
  • Samarbejds- eller MED-udvalget og ledelsen

5. Etablér et godt samarbejde i arbejdsmiljøorganisationen

Et velfungerende samarbejde mellem ledelse og arbejdsmiljørepræsentanter i arbejdsmiljøorganisationen er alfa og omega for et godt arbejdsmiljø. Så start med at blive enige om, hvordan I gerne vil have, at samarbejdet skal køre.

Tag en indledende drøftelse, hvor I aftaler:

  • Hvilke opgaver I skal løse
  • Hvordan I vil gøre det
  • Hvordan jeres mødeform og mødetider skal være
  • Hvordan I inddrager kollegaer og medarbejdere

Det er også vigtigt, at I får afklaret, hvilke forventninger I har til hinanden og til arbejdsmiljøarbejdet.

6. Indgå i netværk med andre arbejdsmiljørepræsentanter

Undersøg, om der findes netværk af arbejdsmiljørepræsentanter inden for din branche, som det kunne være relevant for dig at deltage i. Du vil ofte kunne hente viden på din fagforenings hjemmeside.

7. Hold din viden ajour

Som arbejdsmiljørepræsentant er det vigtigt, at du hele tiden holder din viden ajour inden for arbejdsmiljøområdet. Det kan for eksempel være viden om nye regler, vejledninger, værktøjer m.m.

Det er også en god idé at holde øje med, hvad andre virksomheder gør og på den måde få inspiration og ny viden, som I måske kan drage nytte af i jeres virksomhed.

Husk, at du som ny arbejdsmiljørepræsentant både har ret til arbejdsmiljøuddannelse, inden for de første 3 måneder efter du er tiltrådt, og løbende efteruddannelse.

Her finder du viden om arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet er myndighed på området, og har et Call Center der besvarer spørgsmål om regler og praksis på arbejdsmiljøområdet. Du kan også abonnere på Arbejdstilsynets nyhedsbreve.

Tilmeld dig nyhedsbreve fra Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynets Call Center

Tlf. 70 12 12 88

Telefontid:
Mandag-torsdag: 8 til 15
Fredag: 8 til 14.

Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø (BFA)

Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø støtter virksomhederne med information og vejledning om arbejdsmiljø bl.a. ved at lave vejledninger, konferencer og uddannelse. Flere af BFA’erne udgiver også nyhedsbreve.

Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø – link til de 5 BFA’er

Magasinet Arbejdsmiljø

Læs magasinet Arbejdsmiljø og tegn abonnement her.

Magasinet Arbejdsmiljø - Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 

Sidst revideret: 13. juni 2024

Henter PDF