Sidst revideret: 16. oktober 2023
Beskyt unge medarbejdere mod krænkende adfærd
Unge, der arbejder ved kassen, er i særlig risiko for at blive udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane (sexchikane) og trusler fra kunder. Arbejdsgiverne har pligt til at beskytte de unge mod krænkende adfærd.
Det kan være en voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder. Særligt når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet, kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet.
Arbejdsgiveren skal sørge for klare retningslinjer
Arbejdsgiveren skal bl.a. sørge for, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.
Vigtigt at de unge fortæller om oplevelsen
Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Her er det vigtigt at slå fast, at krænkende adfærd aldrig er i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem.
Derfor bør de unge fortælle det til deres arbejdsgiver, forældre eller andre de har tillid til, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser.
Gode råd til arbejdsgiverne
- Som arbejdsgiver har du pligt til, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for krænkende handlinger fra kunder er effektivt forebygget.
- Sørg for at kommunikere nogle klare retningslinjer, så ingen medarbejdere er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for krænkende handlinger.
- Oplær og instruér dine unge medarbejdere i, hvornår der kan opstå konflikter, og hvad de skal gøre, hvis det sker.
- Forbered dem på, at krænkende handlinger kan finde sted, så de ved, at det ikke er deres skyld.
- Grib ind over for kunder, der opfører sig grænseoverskridende over for dine medarbejdere. Det er ikke den unges ansvar at håndtere vrede kunder. Vær ekstra opmærksom på helt unge, der sidder i kassen.
- Tal med de unge medarbejdere om seksuel chikane, og hvordan de skal forholde sig, hvis de oplever det.
Gode råd til unge medarbejdere
- Når du starter på et nyt job, har du krav på at få en ordentlig oplæring. Sørg for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget. Du kan fx spørge om, hvad du skal gøre, hvis en kunde klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.
- Står du i en situation, hvor du føler dig utryg eller usikker på, hvordan du skal takle en kunde? Så hiv straks fat i din arbejdsgiver eller en kollega, der kan hjælpe dig.
- Har du oplevet, at en kunde har overskredet din grænse? Så fortæl det til din arbejdsgiver eller en kollega. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.
- Husk at du ikke er skyld i situationen. Krænkende adfærd er aldrig i orden.