Stillesiddende arbejde

Stillesiddende arbejde er, hvor en medarbejder sidder stille over længere tid og ofte arbejder fastlåst i den samme arbejdsstilling.

Stillesiddende arbejde forekommer inden for flere brancher og forskellige jobgrupper, som fx kontorarbejde og ved overvågningsarbejde. Vedvarende stillesiddende arbejde kan være forbundet med muskel – og skeletbesvær. Desuden mindsker stillesiddende arbejde det daglige energiforbrug og bidrager således til en generel inaktiv livsstil.

"Fakta om krop, bevægelse og smerter i muskler og led", BFA Velfærd og Offentlig administration

Det kan du gøre som arbejdsgiver

Som arbejdsgiver kan du hjælpe dine medarbejdere til at mindske det stillesiddende arbejde ved bl.a. at indrette en arbejdsplads, der indbyder til, at medarbejderne kan variere deres arbejdsstillinger og bevæge sig i løbet af arbejdsdagen. Det kan du bl.a. gøre ved:

  • At indrette arbejdspladsen, så der er mulighed for både at stå op og at sidde ned
  • At gøre walk and talk til en del af mødekulturen
  • At stille papirkurve og printere væk fra skrivebordene, så de indbyder til, at man oftere rejser sig.

Desuden er det vigtigt, at du som arbejdsgiver går foran som det gode eksempel. Sørg for, at der er initiativer, som tilgodeser alle på arbejdspladsen, og udpeg eksempelvis dig selv som ambassadør for de aktive pauser i løbet af arbejdsdagen.

Læs mere om, hvordan du som arbejdsgiver også kan forebygge muskel- og skeletbesvær hos dine medarbejdere (Forebyggelse i 3 plan)

Her er nogle forslag til aktive pauser med øvelser

4 øvelser der kan være med til at forebygge rygsmerter

Variationer og makkerøvelser med elastik

Øvelser mod smerter i nakke, skulder og arm med elastik

Det kan du gøre som medarbejder

Du kan som medarbejder selv være med til at forebygge risikoen for muskel- og skeletbesvær ved så vidt muligt at variere dine arbejdsstillinger og bevæge dig i løbet af arbejdsdagen. Det kan du fx gøre ved:

  • At skifte mellem siddende, stående og gående arbejde
  • At tage trappen i stedet for elevatoren
  • At holde gående møder med dine kollegaer, når det er muligt
  • At gå en omvej, når du fx henter en kop kaffe
  • At gå en tur og få frisk luft, hvis der er mulighed for det.

Læs mere om, hvordan du som medarbejder kan forebygge smerter i ryg, nakke og skuldre, hvis du har meget stillesiddende kontorarbejde: 

"Ergonomi ved skærmen: Forebyg smerter i ryg, nakke og skuldre", BFA Velfærd og Offentlig administration

Læs også om skærmarbejde

Andre materialer

”Tag snakken – bryd vanerne”, fra BFA Velfærd og Offentlig administration

”Køreplan til dialog om god fysisk trivsel på arbejdspladsen” (pdf), Videncenter for Arbejdsmiljø

Læs om, hvordan forskellige arbejdspladser har arbejdet med forebyggelse