Sidst revideret: 23. februar 2024
Arbejdsmiljøvejviser til fysioterapeutklinikker og kiropraktorer
Brug arbejdsmiljøvejviseren til at få overblik over de typiske problemer for kiropraktorer og i fysioterapiklinikker - og til at få forslag til, hvordan I kan løse problemerne.
Arbejdsstillinger
Når I skal vurdere, om arbejdsstillinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Kroppen belastes forskelligt ved forskellige typer af arbejdsopgaver. Jo længere tid I arbejder i dårlige arbejdsstillinger, og jo mere belastende de er, desto større er risikoen for muskel-skeletbesvær. Vær derfor opmærksom på, om I arbejder i den samme stilling i lang tid – fx med foroverbøjet ryg eller på hug i lange perioder.
- Dårlige arbejdsstillinger er mere belastende for kroppen, hvis I samtidig arbejder i fastlåste stillinger.
- Arbejde i fastlåste arbejdsstillinger kan give muskel-skeletbesvær, hvis I ikke har mulighed for at variere arbejdsstillingen eller for at holde passende pauser.
- Arbejde i dårlige arbejdsstillinger kan give muskel-skeletbesvær i ryg, skuldre, nakke, arme og knæ. Arbejde på hug belaster ryg og ben.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Arbejde med foroverbøjet ryg og på hug hænger ofte sammen med dårlig planlægning af arbejdet, dårlig indretning af arbejdspladsen, inventar, der ikke kan indstilles, eller dårlige pladsforhold.
- Planlæg arbejdet, så medarbejderne ikke arbejder for længe ad gangen i de samme arbejdsstillinger, eller sørg for passende pauser.
- Indret arbejdspladsen, så den både passer til den enkelte medarbejder og den arbejdsopgave, der skal udføres. Hvis der er flere brugere om samme arbejdsplads, kan der være behov for, at arbejdspladsen let kan justeres, så den passer til den enkelte.
- Sørg for, at der er gode pladsforhold, så medarbejderne kan variere arbejdsstillingen.
- Sørg for, at medarbejderne har egnede tekniske hjælpemidler som fx højde-indstillelig briks til rådighed, så de kan arbejde i gode arbejdsstillinger. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt indstillet, så de passer til de medarbejdere, der skal bruge dem.
- Sørg for, at udstyr og hjælpemidler altid er vedligeholdt og i orden.
Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser - At-meddelelse 4.05.3
Arbejdsstillinger og -bevægelser - Temaside
Forflytning
Når I skal vurdere, om forflytning er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme:
- Hvis der ikke er blevet lavet en risikovurdering af forflytningen – fx af, om der skal bruges et teknisk hjælpemiddel, og om I skal være en eller to personer om forflytningen
- Hvis I ikke er blevet instrueret i, hvordan man forflytter
- Hvis I ikke har mulighed for at bruge et teknisk hjælpemiddel – fx fordi der ikke er plads til det – eller ikke bruger det, fordi det er for besværligt
- Hvis den vægt, I skal holde eller gribe, uventet bliver større, fordi den patient, I skal forflytte pludselig, ikke selv kan hjælpe til
- Hvis I skal bruge mange kræfter for at forflytte patienten – fx hvis I ikke arbejder med vægtoverføring.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg og tilrettelæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave. Sørg for, at medarbejderne er tilstrækkeligt oplært og instrueret, at de rigtige tekniske hjælpemidler er til rådighed, og at der er tilstrækkelige ressourcer til, at medarbejderne kan være to, når det er nødvendigt.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal minimere den. Sørg for, at der er en opdateret vurdering af den enkelte patients funktionsniveau. Indfør gode rutiner, der udnytter patienternes egne ressourcer.
- Brug tekniske hjælpemidler til forflytning, så medarbejderne kan undgå at arbejde med foroverbøjet eller vredet ryg.
- Sørg for, at patienterne skal forflyttes så få gange som muligt.
- Sørg for, at der er tilstrækkelig plads til forflytningen.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre – også i god forflytningsteknik. Husk også, at alle skal være oplært og instrueret i, hvordan de bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt.
Forflytning, løft og anden manuel håndtering af personer - AT-vejledning D.3.3
Træk og skub
Når I skal vurdere, om træk og skub er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Træk og skub af kørestole, behandlings- og træningsudstyr, brikse og andre tekniske hjælpemidler kan være belastende for kroppen – især for ryg og skuldre. Belastningen afhænger bl.a. af, hvor længe og hvor tit I udfører opgaverne.
- I skal bruge flere kræfter, hvis hjulene ruller dårligt på underlaget, hvis grebene sidder uhensigtsmæssigt i forhold til den konkrete opgave, hvis hjælpemidlet ikke er egnet til opgaven, eller hvis det er i stykker eller dårligt vedligeholdt.
- Træk og skub er mere belastende for kroppen, hvis underlaget er skråt, ujævnt eller glat – eller hvis der er huller eller andre niveauforskelle.
- Det kan være nødvendigt at bruge mange kræfter, hvis der er dårlig plads, eller hvis I skal starte, bremse og vende hjælpemidlerne mange gange undervejs – eller pludselig skal ændre retning.
- Det er mere belastende for kroppen, hvis hjælpemidlerne er dårligt udformet eller lastet for tungt, så I kommer til at arbejde i dårlige arbejdsstillinger. Det er fx tilfældet, hvis hjælpemidlerne er læsset så højt, at I har svært ved at se, hvor I kører.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Brug de rette hjælpemidler, når I skal transportere borgere og udstyr rundt på klinikken. Automatiske døre er med til at begrænse belastningerne, fordi I skal starte og stoppe færre gange.
- Planlæg arbejdet, så I undgår unødige træk og skub ved fx at sørge for, at I ikke skal flytte hjælpemidlerne flere gange end højst nødvendigt, og ved at bruge tekniske hjælpemidler, hvor det er muligt.
- Sørg for, at hjælpemidlerne både egner sig til de opgaver, der skal udføres, til de steder, hvor de skal bruges, og til den person, der skal bruge dem.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger hjælpemidlerne rigtigt. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at færdselsvejene er nemme at køre på – det vil sige, at de er ryddede, og at der ikke er ujævnheder som fx huller. Sørg også for, at der er godt lys på færdselsvejene.
Løft, træk og skub - At-vejledning D.3.1
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger
Når I skal vurdere, om manglende hjælp og støtte fra ledelse og kolleger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger handler om at få praktisk og psykisk hjælp og støtte i arbejdet, når I har brug for det. Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
- Manglende støtte fra ledelsen kan blive et problem, hvis I ikke får den hjælp, I har brug for til fx at prioritere jeres arbejdsopgaver. Det kan også handle om, at lederen ikke taler med jer om de forventninger, der er til jeres arbejde, og om, hvordan I klarer opgaverne. God støtte fra kolleger og ledelse er især vigtig, når I har svære og krævende opgaver, fx i forhold til meget syge patienter.
- Hvis I ikke trives på grund af manglende støtte, er der større risiko for stress og sygdom.
- Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Tilrettelæg arbejdet, så medarbejderne kan hente støtte fra kolleger og den nærmeste ledelse. Det kan I fx gøre ved at holde jævnlige møder, hvor medarbejderne kan holde kontakten med hinanden og ledelsen, ”læsse af”, snakke om arbejdsmæssige problemer og udveksle råd og erfaringer.
- Ledelsesmæssig og kollegial hjælp og støtte kan fx bestå af konkret hjælp til at prioritere arbejdsopgaver eller om hjælp til at sætte grænsen mellem arbejde og fritid. Vikardækning ved fravær og ekstra personale ved spidsbelastninger er andre eksempler på støtte.
- Støtte kan også gives som konstruktive tilbagemeldinger på udført arbejde, herunder information om, hvordan lederens mener, at medarbejderne klarer opgaverne.
- Støtte er også at lytte til medarbejderne, så de oplever, at de bliver taget alvorligt. Denne form for støtte kan bl.a. medvirke til, at medarbejderne føler sig værdsat, trygge og i kontakt med kolleger og ledelse.
Ringe kollegial eller ledelsesmæssig støtte og feedback – Temaside
Høje følelsesmæssige krav
Stiller arbejdet store krav til, at I kan sætte jer ind i, rumme eller håndtere andres følelser, tænkning eller adfærd? Eller stiller det store krav til, at I kan håndtere eller skjule egne tanker eller følelser, når I arbejder?
- Arbejde med mennesker kan stille høje krav til jeres indlevelsesevne, jeres evne til at rumme andre menneskers følelser, jeres evne til at håndtere eller skjule jeres egne følelser, eller jeres evne til at tilpasse jeres adfærd og kommunikation til de mennesker, som I arbejder med.
- Høje følelsesmæssige krav forekommer især, hvis I arbejder med mennesker, der er i en svær situation eller har en udfordrende adfærd. Det kan fx være patienter og pårørende i krise, patienter med hel-bredsmæssige, sociale eller personlige problemer eller patienter og pårørende, som er grænseoverskridende eller klagende. Om høje følelsesmæssige krav bliver et problem afhænger bl.a. af, hvor komplekse og alvorlige deres livsomstændigheder er, eller hvor udfordrende deres adfærd er.
- Det afhænger også af, hvor meget de høje følelsesmæssige krav fylder for den enkelte medarbejder i det daglige arbejde, hvor længe de har stået på, hvor svære og komplekse de ansattes opgaver er i arbejdet med mennesker, samt hvilke konkrete følelsesmæssige krav kontakten stiller, og hvor høje disse krav er.
- At arbejde med mennesker kan være forbundet med mening i arbejdet, men kan samtidigt indebære en risiko for helbredet. De høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kan fx føre til stress.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Afklar sammen med dine medarbejdere, hvordan I bedst hjælper de mennesker, I møder igennem jeres arbejde, samtidig med, at I passer på jer selv. Det er vigtigt, I finder en fælles tilgang til, hvordan I går til opgaverne.
- Sørg for, at dine medarbejdere har de nødvendige kompetencer og tiden til at løse de opgaver, der kræver en særlig følelsesmæssige indsats.
- Skab også rum til, at dine medarbejdere kan tale med dig og hinanden om de følelsesmæssige belastninger, de oplever i hverdagen, fx ved møder, supervision .
- Giv dine medarbejdere mulighed for at bruge deres faglig viden til at tilrettelægge arbejdet, fx at bestemme, hvornår de tager en svær samtale med en patient.
Høje følelsesmæssige krav - Temaside
Høje følelsesmæssige krav - AT-vejledning 4.2.1
Krænkende handlinger
Når I skal vurdere, om krænkende handlinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel chikane, diskrimination eller andre nedværdigende handlinger.
- Der kan være forskellige opfattelser af, om der er tale om krænkende handlinger. Det afgørende er, at den eller dem, som det ’går ud over’, opfatter adfærden som nedværdigende.
- Krænkende handlinger kan være sårende bemærkninger, forskelsbehandling, ubehagelige drillerier, fysiske overgreb eller trusler herom, bagtalelse, udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab, skældud, latterliggørelse eller tavshed som svar på spørgsmål eller forsøg på samtale.
- Krænkende handlinger af seksuel karakter (seksuel chikane) er al form for uønsket seksuel opmærksomhed. Det kan fx være berøringer, opfordringer til samkvem, sjofle vittigheder, visning af pornografisk materiale eller nedsættende behandling på baggrund af køn eller seksualitet.
- Nyansatte, unge, midlertidige ansatte, etniske minoriteter, elever, studerende og praktikanter kan være i særlig risiko for at blive udsat for krænkende handlinger.
- Reaktioner på krænkende handlinger kan spænde fra svag uro til kronisk stress. Hovedpine, kvalme, nervøsitet, manglende selvtillid, rastløshed og søvnløshed kan være midlertidige reaktioner. Generne kan blive kroniske, hvis den krænkende handling er meget alvorlig eller fortsætter over lang tid.
- Krænkende adfærd fra mennesker, som ikke er ansatte eller arbejdsgivere i virksomheden, betegnes som fysisk og psykisk vold fra eksterne.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for, at I har fælles og velkendte normer og værdier for god omgangstone og adfærd, og at medarbejderne ved, hvilken adfærd der ikke tolereres. Husk, at det er vigtigt, at ledelsen sender et klart signal om, at krænkende adfærd er uacceptabel.
- Sørg for, at I har klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal forholde sig, hvis der opstår krænkende handlinger på arbejdspladsen. Retningslinjerne kan fx være i form af en beredskabsplan.
- Tal om, hvordan I behandler og taler til hinanden, og hvor jeres grænser går. Mennesker er forskellige og har forskellige grænser for, hvad der er krænkende.
- Det er vigtigt, at ledelsen tager henvendelser om krænkende handlinger alvorligt. Sørg for, at krænkende handlinger aldrig bliver den enkeltes problem, men noget, som I tager hånd om i fællesskab på arbejdspladsen.
- Vær opmærksom på, om der er forhold i den enkelte medarbejders arbejde eller fx organisatoriske eller ledelsesmæssige forhold, der er årsag til, at der kan opstå krænkende handlinger.
Hotline om krænkende handlinger på arbejdspladsen
I kan ringe anonymt til Arbejdstilsynet hotline på tlf. 70 12 12 88, hvis I har brug for råd og vejledning om forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger.
Krænkende handlinger - temaside
Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane - AT-vejledning 4.3.1
Stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav
Når I skal vurdere, om stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Problemer med for mange opgaver og tidspres kan fx opstå, hvis I ofte bliver forstyrret, eller hvis I skal udføre mange forskellige opgaver på samme tid. Det kan fx være, når I skal pleje patienter samtidig med, at I skal udføre administrativt arbejde.
- Problemerne viser sig bl.a. ved, at [I ikke har tid til at holde pauser, at I ofte må arbejde i et højt tempo, at I ofte må arbejde over, og at det er vanskeligt at udføre arbejdet i den ønskede kvalitet.
- Vær opmærksom på, om der er kolleger, som har mere travlt og er mere pressede end andre.
- Stor arbejdsmængde og tidspres kan føre til stress og udbrændthed. Stress er ikke en sygdom i sig selv, men langvarig stress kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte. Stor arbejdsmængde og tidspres kan også øge risikoen for arbejdsulykker.
- Vær også opmærksom på, om der stilles uklare eller modstridende krav til arbejdet. Uklare krav betyder, at I kan blive i tvivl om, hvad der forventes af jer – fx i forhold til, hvor meget I skal arbejde, kvaliteten af jeres arbejde og tidsfrister. Modstridende krav kan bringe jer i svære dilemmaer – fx hvis der stilles høje krav til kvaliteten af jeres arbejde samtidig med, at I skal løse opgaverne på kort tid.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for god planlægning, så medarbejderne kan udføre arbejdsopgaverne i en fornuftig rækkefølge og uden unødige afbrydelser.
- Undgå lange perioder med stort tidspres. Brug fx vikarer eller anden form for aflastning i perioder med sygdom eller spidsbelastning. Sørg for, at der er mulighed for at holde jævnlige pauser.
- Sørg for klare retningslinjer for, hvad I forventer af medarbejderne fx i forhold til arbejdsmængde og kvalitetsniveau, og instruer dem i, hvordan de skal prioritere, hvis de ikke kan nå det hele.
- Sørg for at give konstruktiv feedback og anerkendelse i forhold til de opgaver, som de ansatte udfører.
- Sørg for at medarbejderne trygt kan hente hjælp og sparring, hvis de oplever uklare eller modstridende krav.
- Sørg for, at både patienter og pårørende ved, hvilke ydelser de kan forvente at få.
Arbejdsrelateret stress – Publikation
Stor arbejdsmængde og tidspres - Temaside
Uklare krav og modstridende krav - Temaside
Vold og trusler
Når I skal vurdere, om vold og trusler er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Vold fra eksterne kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold omfatter fx slag, spark, bid og knivstik. Psykisk vold omfatter fx trusler om vold, ydmygelser, uønsket seksuel opmærksomhed, mistænkeliggørelse, hån eller diskriminerende sprog. Psykisk vold kan også udøves elektronisk via fx sms, e-mail og hjemmesider.
- Fysisk og psykisk vold kan medføre reaktioner som fx vrede, angst, søvnproblemer og svækket selvtillid samt problemer med hukommelse, opmærksomhed og koncentration. Reaktionerne kan opstå uanset, om I er kommet fysisk til skade eller ej.
- Nyansatte, unge, vikarer og ansatte, der har begrænset erfaring med at arbejde, har et særligt behov for oplæring og instruktion i at udføre arbejdet, så de har mulighed for at begrænse alvorligheden af voldsepisoder og håndtere dem bedst muligt.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Organiser arbejdet på en måde, der i sig selv forebygger fysisk og psykisk vold - fx med korte ventetider, faste behandlere og klare regler for visitation.
- Sørg for klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal forholde sig, hvis patienter eller pårørende er truende eller voldelige. Sørg også for fælles retningslinjer for, hvad I vil acceptere, at patienter og pårørende siger og gør over for personalet.
- Sørg for, at I har de nødvendige tekniske hjælpemidler som fx overfaldsalarmer, kaldesystemer og hensigtsmæssig indretning af klinikken – herunder effektive flugtveje.
- Tilbyd medarbejderne uddannelse i konfliktforebyggelse og konfliktløsning.
- Det er normalt selve arbejdsfunktionen og omstændighederne på arbejdspladsen, der motiverer en patient til at udøve fysisk eller psykisk vold mod medarbejderen. Det gælder uanset, om det sker i eller uden for arbejdstiden. Forebyggelse af arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden er ofte den samme som forebyggelsen af vold i arbejdstiden.
Akut fysisk overbelastning
Når I skal vurdere, om der er risiko for akut fysisk overbelastning, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis det, I skal flytte, er tungere eller sværere at håndtere, end I regnede med
- Hvis I kommer ud af balance, fx fordi I træder skævt, snubler, eller glider på et glat gulv
- Hvis I har for travlt
- Hvis I ikke regner opgaven for en risiko – måske fordi det plejer at gå godt
- Hvis I ikke ved, hvordan man løfter rigtigt
- Hvis I ikke har mulighed for at bruge et teknisk hjælpemiddel – eller ikke bruger det, fordi det er for besværligt.
Løft, bæring, træk og skub er blandt de hyppigste årsager til arbejdsulykker.
Ulykkerne sker på grund af akut overbelastning og medfører ofte skader på ryggen. Risikoen for skader bliver større, hvis I samtidig vrider eller drejer i kroppen.
Skaden kan opleves som et knæk i ryggen, en forstuvning eller som smerter i en sene. Skaden kan være så alvorlig, at man bliver invalid af den.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal undgå den.
- Brug tekniske hjælpemidler til at flytte udstyr, og sørg for, at udstyret skal flyttes og løftes så få gange som muligt.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre – også i god løfteteknik. Husk også, at alle skal være oplært og instrueret i, hvordan de bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt.
Løft, træk og skub - AT-vejledning D.3.1
Forebyggelse af arbejdsulykker i små virksomheder - AT-vejledning F.0.4
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Fald og snublen
Når I skal vurdere, om der er risiko for at falde eller snuble, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis der er rod og uorden eller står genstande som fx kasser eller ligger ledninger på gangarealerne
- Hvis der er niveauforskelle som fx trin eller trapper, eller hvis underlaget er ujævnt
- Hvis der er glat på gulvet, fordi der er spildt vand eller anden væske.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I bærer på noget og derfor ikke rigtigt kan se, hvor I går
- Hvis der er dårligt lys
- Hvis I har travlt eller er trætte
- Hvis der færdes mange personer eller er dårlige pladsforhold.
Snubleulykker bliver ofte bagatelliseret, men de er skyld i mere end hver femte alvorlige arbejdsulykke.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre.
- Hold god orden på arbejdspladsen. Genstande, som man kan snuble over som fx ledninger, må ikke ligge tværs over gangarealer. Sørg for, at der straks bliver tørret op, hvis der er spildt vand eller andre væsker. Sørg for god belysning.
Faldrisiko på gulv - AT-vejledning A.1.6
Forebyggelse af ulykkesrisici ved hjælp af orden og ryddelighed - AT-vejledning F.0.6
Våde eller fugtige hænder
Når I skal vurdere, om vådt arbejde er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Der er tale om vådt arbejde, hvis I arbejder med vandtætte beskyttelseshandsker eller med hænderne i fugtigt miljø i mindst 2 timer i løbet af en arbejdsdag. Hyppig og intensiv håndvask er også vådt arbejde.
- Vådt arbejde medfører risiko for eksem, fordi det udtørrer huden og ødelægger dens overflade.
- Risikoen for hudlidelser bliver større, hvis I bruger kemikalier som fx rengørings- og desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
Når I skal forebygge hudlidelser på grund af vådt arbejde, skal I følge STOP-princippet. Hvis I arbejder med kemikalier som fx rengørings- og desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde, skal det indgå i vurderingen. STOP står for Substitution, Tekniske foranstaltninger, Organisatoriske foranstaltninger og Personlige værnemidler:
- Det er generelt svært at erstatte vådt arbejde med noget andet uden samtidig at bruge flere kemikalier. Et eksempel på substitution er at bruge alkoholbaseret hånddesinfektion i stedet for håndvask med sæbe og vand, når hænderne ikke er våde eller synligt forurenede. Hvis I bruger rengørings- eller desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde, kan de erstattes med produkter, som ikke indeholder parfume eller konserveringsmidler, som kan give allergi. (Substitution).
- Overvej, om I kan begrænse medarbejdernes udsættelse for vådt arbejde med tekniske foranstaltninger. Brug fx rengøringsredskaber, der begrænser hudkontakten med vand. (Tekniske foranstaltninger).
- Begræns medarbejdernes risiko for hudlidelser ved at begrænse den tid, de er udsat for vådt arbejde. Det kan I fx gøre ved at holde passende pauser, hvis længde og antal afhænger af arbejdsbelastningen og generne. (Organisatoriske foranstaltninger).
- Hvis I ikke kan fjerne udsættelsen på anden måde, skal I stille egnede og effektive handsker til rådighed for medarbejderne. Vælg en handsketype, som passer til den konkrete arbejdsopgave og til varigheden af det våde arbejde. Handskeleverandøren kan hjælpe jer med at træffe det rigtige valg. Vær opmærksom på, at nogle mennesker kan få allergi af visse handsketyper som fx latexhandsker. Brug eventuelt en svedabsorberende inderhandske i forbindelse med længerevarende brug af gummihandsker eller skift handskerne ud undervejs til tørre handsker. Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret i at bruge handsker, så de opnår en tilstrækkelig beskyttelse mod hudlidelser. Hold løbende øje med, at medarbejderne følger instruktionen. (Personlige værnemidler).
Vådt arbejde - AT-vejledning 12.1.1
Hud og kemi - AT-vejledning 12.1.2
Kemisk arbejdsmiljø – Temaside
Indeklima
Når I skal vurdere, om indeklima er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Er temperaturen i lokalerne ubehagelig og trækker det? Temperaturen bør holdes på 20-22 °C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 °C – bortset fra ved varme- eller hedebølger. Ved stillesiddende arbejde og ved let fysisk arbejde bør temperaturen ikke komme under 18 °C.
- Er luften i lokalerne dårlig på grund af dårlig rengøring eller ventilation? Hvis der lugter, og lugten bliver hængende i lokalerne, er luftkvaliteten dårlig. Luftkvaliteten kan også blive dårlig, hvis der er mange mennesker i samme lokale. Tør eller tung luft kan også skyldes dårlig luftkvalitet. Høje temperaturer i lokalerne kan betyde, at I oplever luftkvaliteten som dårlig.
- Betyder dårlig belysning i lokalerne, at I får trætte øjne i løbet af arbejdsdagen? Belysningen skal lyse på det, I arbejder med, så I ikke får unødigt trætte øjne eller kommer til at arbejde i dårlige arbejdsstillinger. Der skal normalt være dagslys i arbejdsrum samt mulighed for, at I kan se ud af vinduer.
- Er der steder med fugt, hvor der kan vokse skimmelsvamp o.l.? I skal være opmærksomme på, om der er fugtskjolder på lofter, vægge, gulve og omkring vandrør, hvor der kan dannes skimmelsvamp og bakterier. Det er et faresignal, hvis der lugter af mug, når et rum har stået lukket et stykke tid.
- Et dårligt indeklima kan irritere øjne, næse og hud. I risikerer også at få hovedpine og kvalme eller at blive svimle. Et dårligt indeklima kan også give koncentrationsbesvær og en unaturlig træthed.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Varme – Varme kan komme udefra – fx fra sol gennem store ruder eller fra store tag-flader, som er dårligt isoleret. Varme kan også komme inde fra bygningen – fx fra lamper, mennesker og radiatorer. Solafskærmning kan forhindre varmen i at komme ind gennem vinduerne. Skru ned for radiatorerne, inden der bliver for varmt. Husk, at et stort antal lyskilder kan være med til at varme rummet op. I kan også begrænse varmen ved at øge ventilationen.
- Kulde og træk – Kulde kan komme fra vinduer, døre og dårligt isolerede vægge. Hvis kulden kommer gennem væggene, må de isoleres bedre. Kuldenedfald og kulde-stråling kan føles som træk. Utætte døre og vinduer giver ofte trækgener. Træk kan også stamme fra ventilationen. Flyt medarbejderne væk fra store kuldeflader som fx vindues- eller indgangspartier. Hvis vinduerne giver træk, kan I installere energiruder. Hvis dørene åbner direkte til det fri, kan det give fodkulde. Vindfang eller luft-tæppe kan hjælpe på det.
- Rengøring – Tag stilling til, hvor tit der skal gøres rent i lokalerne. De fleste problemer med støv findes på steder med mange papirer eller tæpper. Meget inventar og rod i lokalerne øger støvproblemerne, fordi det gør det vanskeligere at gøre rent. I kan gøre det nemmere at gøre ordentligt rent ved at rydde op.
- Ventilation – Sørg for at åbne vinduer og døre, så I kan lufte ud, når det er muligt – fx i pauser. Ventilation gennem vinduer og døre er mest egnet i relativt store rum med få mennesker. I skal installere mekanisk ventilation, hvis I ikke kan forbedre luftkvaliteten tilstrækkeligt ved at lufte ud. Erstatningsluften skal have en passende temperatur, og ventilationen må ikke give træk.
- Belysning – En kombination af almen belysning i rummet – fx i loftet – og belysning, der er rettet mod det, kan arbejder med, er ofte det bedste. Lyset må ikke blænde, give generende reflekser eller generende varme. Der skal normalt være dagslys i arbejds-rum og udsyn til omgivelserne gennem vinduer e.l. Placer arbejdsborde nær vinduer, så I udnytter dagslyset bedst muligt. Lyskilder skal rengøres og vedligeholdes for at fungere efter hensigten.
- Skimmelsvamp og fugt – Hvis I har problemer med fugt, skal det undersøges, hvor den kommer fra, og fugtkilden skal stoppes. Typiske fugtkilder er utætheder i tag eller vægge, men kan også være utætte vand- eller afløbsrør. Dårligt isolerede lofter, vægge eller gulve kan medføre, at fugten i luften kondenserer på overflader. Fugtskader udbedres bl.a. ved at udskifte angrebet træ- og murværk og udtørre rummet. På massivt træ, betonoverflader o.l. kan en rensning være tilstrækkelig.
Indeklima - AT-vejledning A.1.2
Temperatur i arbejdsrum på faste arbejdssteder - AT-vejledning A.1.12
Rengøring og vedligeholdelse - AT-vejledning A.1.4
Farlige stoffer og materialer
Mange af de farlige stoffer og materialer, som I bruger på arbejdspladsen, har en faremærkning på etiketten. I kan bruge faremærkningen til at finde ud af, hvilke farer der er forbundet med produkterne.
Hos fysioterapeutklinikker og kiropraktorer skal I særligt være opmærksomme på, at:
- Rengørings- og desinfektionsmidler kan indeholde stoffer, som virker irriterende eller ætsende på hud, øjne og luftveje. Andre stoffer i produkterne kan give irritationseksem og allergi, hvis I bruger dem ofte. Stofferne kan optages i kroppen, hvis I indånder dem eller får dem på huden. Rengøringsmidler kan også indeholde organiske opløsningsmidler, som kan give hjerne- og nerveskader og luftvejslidelser.
For virksomheder, der arbejder med farlig kemi er det lovpligtigt at gennemføre en kemisk risikovurdering. Risikovurderingen skal dække den mulige udsættelse for farlig kemi i de arbejdsprocesser, produkterne indgår i.
Guide: Sådan gennemfører I en kemisk risikovurdering
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)
Sådan arbejder I med at løse problemerne
Første skridt er, at I – på baggrund af den kemiske risikovurdering – skal vurdere, hvordan I kan undgå at blive udsat for farlige stoffer og materialer. Det er vigtigt, at I vælger foranstaltninger i den rigtige rækkefølge, så forebyggelsen bliver så effektiv som mulig. Det kaldes STOP-princippet – Substitution, Tekniske foranstaltninger, Organisatoriske foranstaltninger og Personlige værnemidler:
- Udskift farlige stoffer og materialer med nogen, der er ufarlige eller mindre farlige. Brug altid det mindst farlige produkt og den mindst farlige arbejdsmetode. (Substitution).
- Brug et lukket anlæg eller få på anden måde arbejdsprocessen indkapslet, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, og I ikke kan undgå, at der frigives støv, aerosoler eller dampe til luften, skal I sørge for, at der er effektiv procesudsugning. (Tekniske foranstaltninger).
- Planlæg og tilrettelæg arbejdet, så I undgår eller begrænser udsættelsen for farlige stoffer og materialer – og sørg for, at stofferne ikke spredes. Det kan fx være ved at sørge for grundig rengøring og god hygiejne i forbindelse med håndtering af klude, arbejdsredskaber og personlige værnemidler. (Organisatoriske foranstaltninger).
- Hvis I ikke kan fjerne udsættelsen på anden måde, skal I bruge egnede personlige værnemidler, der beskytter mod de farlige stoffer og materialer, I kan blive udsat for. Hvis I arbejder med handsker, er det vigtigt, at det er den rigtige type handsker, og at I bruger dem rigtigt. Det vil sige, at handskerne skal være hele, rene og tørre indeni, og at I ikke bruger dem længere tid end højst nødvendigt. I kan bruge inderhandsker af bomuld for at undgå at få fugtige hænder i handskerne. Vær opmærksomme på, at desinfektionsmidler og andre kemikalier kan gå igennem handskerne uden, at der er hul i dem. Spørg derfor leverandøren om, hvor lang gennembrudstiden er, så I kan vælge handsker, der passer til arbejdet. Hvis det er nødvendigt at bruge latexhandsker, skal de være uden pudder. (Personlige værnemidler).
Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret i, hvordan de bruger de kemiske stoffer og materialer på den rigtige måde, og hvordan de beskytter sig mod udsættelse. Hold løbende øje med, at medarbejderne følger instruktionen.
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)